Konkurenční boj o zákazníky na železnici se přesune i do jídelních vagónů. Od poloviny příštího roku totiž České dráhy představí novou koncepci gastronomických služeb. Hlavní změnou bude snížení cen, řekl ČTK tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Výběrové řízení na dodavatele služeb dopravce vyhlásí ještě letos. Nabídka laciného občerstvení je součástí obchodní strategie konkurenčního RegioJetu podnikatele Radima Jančury.

"Současná úroveň gastronomického servisu v dálkových vlacích standardům 21. století neodpovídá," připustil Šťáhlavský.

Od příštího roku by neměli zákazníci v jídelních vozech za jídlo platit dramaticky více než při návštěvě běžné restaurace, zhruba kolem 120 korun za hlavní jídlo.

Zároveň by měl zmizet rozdíl v cenách potravin ve vnitrostátních a mezinárodních rychlících a měla by se zvýšit profesionalita personálu.

Největším dodavatelem gastronomických služeb pro České dráhy je společnost Jídelní a lůžkové vozy (JLV). U mezinárodních spojů služby dále zajišťují polská společnost Wars, slovenská Vagon Slovakia, maďarská Utasellátó a rakouská společnost EExpress, uvedl dopravce.

Prodejní ceny jsou určovány podle destinace, kam daný spoj směřuje, hájí společnost JLV Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing. Podle něj jsou například ceny ve vlacích do Německa srovnatelné s cenami ve spojích německých drah Deutsche Bahn. Závisí prý na obvyklých cenách v zemi, kde je vlak nejvíce času.

Při cestě přes české území společnost pravidelně poskytuje třetinovou slevu na celý sortiment v rámci Happy Hour. Podle Valeše je to jediná možnost, jak neuplatňovat nezákonné dvojí ceny.

 

V cizině je navíc nutné do cen promítnout dodatečné náklady, jako jsou například diety a ubytování pro zaměstnance a daňové požadavky v daných destinacích.

V mezistátních spojích směřujících do Vídně podle snídaňového menu JLV vyjde kalíšek másla, džemu nebo medu na 17 korun. Za třetinku neperlivé vody zákazník zaplatí 38 korun, za velké pivo o desetikorunu víc. Polévka v jídelních vozech stojí 67 korun a hlavní jídla kolem dvou set korun.

Nabídka občerstvení u RegioJetu je zaměřená výhradně na snackové občerstvení, saláty a nebo například sushi. Za něj si dopravce účtuje 80 korun, saláty zákazníky vyjdou na 60 Kč a půllitr piva na 20 korun.

Konečné ceny pro zákazníky jdou u mnohých výrobků pod jejich skutečné výrobní náklady, připustili zástupci RegioJetu.

RegioJet je prvním konkurentem Českých drah v dálkové přepravě na tuzemské železnici, na trať mezi Havířovem a Prahou vyjely jeho rychlíky koncem září. Přilákat zákazníky firma hodlá právě kvalitnějšími službami ve vlacích, než poskytují České dráhy.