Porozumět změnám v penzích, které mají začít platit od roku 2013, je přitom klíčové. Lidé se totiž budou sami rozhodovat, zda odvedou část svých peněz jako doposud státu, nebo nově do jednoho z kapitálových fondů. Z výzkumu však vyplývá, že každý druhý Čech nemá pro takové rozhodnutí dostatek informací.

Podle druhého průzkumu, který pro fórum Zlatá koruna provedla společnost Ipsos Tambor, navíc 70 % lidí očekává, že vládní reformy budou mít negativní dopad na ekonomiku a životní úroveň.

Současný kabinet by tak mohl na neschopnost vysvětlit své kroky veřejnosti doplatit, stejně jako se to v minulosti stalo vládě Mirka Topolánka s reformou zdravotnictví. Vládní strany navíc brzy čeká prověrka důvěry v podobě krajských voleb. Podle Ministerstva práce a sociálních věcí má však zatím přednost vysvětlování reformy sociální, která na rozdíl od důchodové začne platit už od příštího roku. Mluvčí resortu Věra Plívová vysvětluje: "Na vysvětlování penzijní reformy máme ještě určitý prostor. V současnosti pracujeme hlavně na kampani vysvětlující reformu sociální," řekla s tím, že kampaň by měla v obou případech vypadat podobně.

Ministerstvo nyní vytváří nový web, kde mají být všechny informace k důchodové reformě. "Také jsme už vytiskli letáky a plakáty, které rozvážíme po úřadech sociálního zabezpečení a úřadech práce. Pro sociální reformu jsme vytvořili informační telefonní linky a obdobné zřídíme i pro reformu důchodovou. Počítáme i se sérií osvětových kulatých stolů, které by reformy vysvětlovaly po jednotlivých krajích," popsala mluvčí Plívová. Obdobně situaci vidí také Úřad vlády. Také podle něj informační kampaň zesílí až od příštího roku. "Rozhodně využijeme internetu, ale třeba i tištěných médií. V příštích týdnech bych mohl být konkrétnější ohledně nákladů," uvedl mluvčí vlády Jan Osúch.

Na propagaci ovšem zřejmě moc peněz nebude a počítá se s tím, že za kampaň utratí jen několik milionů korun. Otázka je, zda to bude na vysvětlení změn v celostátním měřítku stačit.

Pro MPSV má podklady zpracovat společnost Media Factory Czech Republic. Hodnota zakázky je 1,3 milionu korun a na kampaň půjdou peníze z Evropského sociálního fondu. U penzijní reformy připravuje MPSV také dvě minikampaně zaměřené na mladé lidi. "Jde jenom o to, abychom je vtáhli do problému, aby o tom začali přemýšlet. Není to žádná informační masáž," řekla Plívová. Měly by tak mladé lidi odlehčenou formou přivést k tomu, aby si přečetli základní informace o penzijní reformě.

To na úřadovnách České správy sociálního zabezpečení mají napilno již teď. A chystají se na mnohem větší nápor dotazů k důchodové reformě. Vlastní formu kampaně vysvětlující reformy chystá ČSSZ podle tiskového mluvčího Pavla Gejdoše také. Dokázat to chce ale jen za 50 tisíc korun.