Brněnská firma Dopravoprojekt umí být svým spojencem a soupeřem zároveň. Při stavbě ostravské dálnice D47 pracovala pro stát i pro firmu, která silnici staví.

Stát chce nyní zvlněný devítikilometrový úsek za 4 miliardy reklamovat, údajně na něm našel 901 vad.

Nejde o jediný případ firmy, která byla „dvojitým agentem“. Některé měly dokonce za úkol kontrolovat samy svou práci. HN na to přišly, když mapovaly provázanost vztahů ve stavebním byznysu.

Na obou stranách hřiště pracovala při budování D47 hned trojice subjektů. Lidé z Dopravoprojektu Brno připravili pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podklady k výběrovému řízení na tendr. Stát si je také najal jako technický dozor.

Jenže pro Eurovii, generálního dodavatele stavby, napsali takzvanou realizační dokumentaci, tedy podklady, jak dálnici postavit. „Z našeho pohledu se jedná o dvojnásobný střet zájmů,“ připouští nyní mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Podle Davida Ondráčky, ředitele protikorupční organizace Transparency International, je ale na vině především státní úřad. „Stát si měl ohlídat, kdo pro Eurovii pracuje, případně mělo ŘSD zanést do smluv, že firma, která pro ni pracuje, nemůže na stejném tendru pracovat pro zhotovitele. Můžeme ale spekulovat, zda v tom nebyl záměr a nebyla to součást systému, který prodražuje stavby,“ míní.

Problémy D47

Mosty

ŘSD tvrdí, že 17 mostů v úseku, kde byla lídrem stavebního sdružení Eurovia, je po pěti letech ve špatném stavu. Eurovia většinu problémů neuznává.

Silnice

Hlavní potíží D47 je zvlněný asfaltový koberec. Proč se silnice vlní, má určit expertní skupina.

Součet

Státní Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že devítikilometrový úsek Rudná – Hrušov za 4,5 miliardy má 901 vad. Škody odhaduje na půl miliardy korun. Eurovia připouští část chyb, zbytek podle ní vznikl tím, že se ŘSD o dálnici nestaralo.

Odpovědnost

Věci veřejné využily potíží D47 a jejich místopředseda Tomáš Jarolím podal několik trestních oznámení na manažery firem i exšéfa ŘSD Petra Laušmana.

Šéf Dopravoprojektu Aleš Trnečka se brání, firma prý neudělala nic špatného. „Ve zpracování tendrové dokumentace pro ŘSD a realizační dokumentace stavby pro zhotovitele nevidím problém z hlediska střetu zájmů, jde o návaznou činnost v procesu zpracování projektové dokumentace,“ vysvětluje ředitel společnosti.

Navíc v dohlížení na stavbu neměl podle něj Dopravoprojekt rozhodovací pravomoc, ta údajně příslušela pracovníkům ŘSD.

Kličky v betonu

Přestože stát další smluvní vztahy s firmami teprve zkoumá, HN našly ještě nejméně dva podezřelé. Firma SHP projektovala pro Eurovii mosty, na které si nyní ŘSD stěžuje nejvíce. Dceřiná firma SHP TS přitom měla za úkol v záruční době mosty kontrolovat.

Ředitel SHP Jiří Stráský firmu obhajuje, že i přes práci na obou stranách nic nezanedbala. „V databázi ŘSD jsou výsledky prohlídek mostů, které provádí naše dceřiná firma. Prohlídky jsou prováděny odborně a ukazují nedodělky, nekvalitní práci dodavatelů i špatnou údržbu prováděnou ŘSD,“ brání se ředitel Stráský.

Dalším případem je jistý Antonín Pechal – pro SHP dělal coby fyzická osoba konzultanta ohledně přípravy mostů, pro ŘSD pak měl v záruční době mosty kontrolovat.

Ačkoli si dodavatele vybírala sama Eurovia, ředitelství silnic nemůže tvrdit, že by o nich nevědělo. „Dopravoprojekt a SHP jako zhotovitele projektové dokumentace jsme uvedli už v nabídce v roce 2003 a následně tyto firmy byly schváleny ŘSD jako dodavatel projektových prací,“ říká mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

Zjištění odhalují jednu z největších slabin stavebního byznysu, který se točí kolem českých silnic. Žádný zákon totiž práci firem na obou stranách nezakazuje a nikdo za něj nemůže být potrestán.

Funguje proto zcela běžně, což připouštějí i sami stavaři. „S ohledem na malý stavební trh u nás pracujeme současně jak pro stavební firmy Eurovia, Skanska, Metrostav, Strabag a další, tak i pro ŘSD. Na tom není nic špatného,“ myslí si Jiří Stráský z SHP.

Více si o problémech s výstavbou D47 přečtete v pondělních Hospodářských novinách

Čtěte více v Hospodářských novinách