Tolik očekáváná zpráva pro letošní rok už je na světě, fenomenální Facebook jde na burzu. Mediální „masáž“ je dokonalá, všichni o tom hovoří, všichni šílí, takže všichni se budou chtít zúčastnit.

Dovolte mi prosím podívat se na IPO FB tak trochu jinak. Jedna moje kamarádka mi nedávno poslala link, kde je vidět několik zajímavých srovnání.

Jak prozatím prosakují zprávy, tak to vypadá, že se bavíme o budoucí tržní kapitalizaci až 100 miliard USD, přičemž IPO v hodnotě deset miliard znamená šestkrát větší hodnotu, než to bylo v případě IPO Googlu. Historicky jen tři společnosti měli IPO větší - AT&T (2000), GM (2008) a Visa (2010).

Jestli to opravdu takto nakonec dopadne, tak pro zakladatele Marka Zuckerberga to znamená v přepočtu jeho podílu, jako by mu každý z 500 milionů denních uživatelů dal 50 USD, protože jeho podíl bude mít hodnotu 25 mld. USD! Mimochodem 800 milionů uživatelů Facebooku znamená, že každý desátý člověk této planety má účet u FB. Není toto blázinec? :-)

Co se týče ekonomiky FB, 89 procent příjmů pochází z reklamy, proti 11 procentům plateb za služby FB. Tržby v hodnotě 4,2 mld. USD vypadají úžasně, ale například pro jinou fenomenální společnost Apple to znamená tři týdny práce. :-)

FB je fenomén, FB je sexy, každý tam má účet. FB je prostě na vlně, takže je určitě ten správný čas na exit stávajících akcionářů, tedy ideální čas na prodej firmy IPO.

A protože já zakladatel ani investor nejsem, tak se prostě této jízdy na vlně šílenství nezúčastním. IPO kupovat nebudu. Tzv. IPO RUN se jistě bude konat, pravděpodobně pár dní to může jít nahoru, klidně i měsíce, ale pro mne osobně FB a všechno s ním spojené (jak IPO, tak samotná existence firmy) vykazuje prvky davového šílenství a proto se toho nezúčastním. I když to vypadá jako easy money.

To si raději koupím IPO AVG :-), ale o tom někdy příště.

 

Text vyšel na serveru Akcie.sk