Je to vhodný způsob, jak podpořit své obchodní cíle a lépe se přizpůsobit měnícím se požadavkům na podnikání. V době finanční krize se však firmy snaží při vysílání do zahraničních poboček snižovat náklady spojené s pobytem zaměstnance v cizí zemi. Ukázkovým příkladem je využívání ekonomické třídy v letecké dopravě - ta je preferována již v 56 % programů mezinárodní mobility zaměstnanců.

Průzkumu Global Assignment Policies and Practices se zúčastnilo 503 respondentů ze společností, jež mají centrálu v USA (305 respondentů), Evropě (156) a oblasti Asie a Pacifiku (42).

STÁŽ JAKO SOUČÁST FIREMNÍ STRATEGIE

Mezinárodní mobilita zaměstnanců neboli vysílání pracovníků na zahraniční stáže je dlouhodobou součástí strategií řízení lidských zdrojů v předních světových firmách. Téměř polovina účastníků průzkumu (49 %) tyto programy realizuje již déle než 10 let, 11 % dokonce přes 30 let. V posledních dvou letech však přibylo dalších devět procent společností, jež své zaměstnance do těchto programů zapojují.

"Potěšující je, že v poslední době své zaměstnance do zahraničí vysílají i ryze české firmy. Vedle gigantů typu ČEZ jsou to často také menší firmy zaměřené např. na informační a komunikační technologie," říká Jana Bartyzalová, Partner společnosti KPMG Česká republika, a dodává: "Zdaleka však nejde o cesty, kdy "český Honza" vyrazí na zkušenou do světa. Mezinárodní mobilita je součástí podnikatelské strategie, která má v první řadě přinést profit firmě. Do zahraničí tak vyjíždějí ti nejlepší a nejperspektivnější, aby zde svými schopnostmi přispěli k rozvoji lokálních poboček."

CO STÁŽ OBNÁŠÍ

Nejčastěji tráví zaměstnanci na stáži 2 až 3 roky - takováto délka pobytu je běžná u 52 % firem. 17 % společností nabízí stáže kratší a 19 % naopak delší. Obvyklé maximum je přitom 5 let.

S vycestováním zaměstnance do zahraničí je spojena náročná agenda - například zajištění dopravy, ubytování v místě pobytu, jazykové kurzy, vzdělání pro děti zaměstnance nebo třeba školení zaměřená na kulturní rozdíly. Nezanedbatelná je i administrativa právní a daňová. To je také důvodem, že 47 % firem řeší alespoň část této agendy subdodavatelsky.

Téměř všechny firmy zajišťují dětem vyslaných pracovníků základní a střední vzdělání, předškolní péči však jen 45 % společností. Většina firem (78 %) zajišťuje jazykové kurzy pro své pracovníky, 42 % pak i pro jejich rodiny. Školení, které zaměstnancům pomůže překonat kulturní rozdíly, standardně poskytuje 54 % firem, celým rodinám tuto službu nabízí 37 % společností.

PÉČE JE NUTNÁ I PO NÁVRATU

Dlouhá příprava předchází jak vyslání zaměstnance do zahraničí, tak i jeho návratu. Většina firem plánuje a připravuje podmínky pro návrat svého pracovníka domů více než tři měsíce dopředu, některé i déle. Na druhou stranu 20 % společností se na návrat zaměstnance nepřipravuje vůbec nebo jen jeden měsíc předem. To může být důvodem, proč 5-10 % zaměstnanců do roka po návratu ze zahraniční stáže ze své domovské pobočky odchází. Nejčastěji proto, že jim nebyla nabídnuta adekvátní pozice či dostali lepší nabídku z konkurenční firmy.

Zaměstnavatel by si měl být rizika odchodu zaměstnance po návratu ze stáže vědom a měl by se mu snažit předcházet. Je třeba nejen stáž umožnit, ale také těm, kdo ji absolvují, nabídnout dostatečně motivující pracovní prostředí a pozici i po návratu.