Praha si v první části úvěru půjčí od Evropské investiční banky (EIB) na dostavbu prodloužení metra A do Motola tři miliardy korun, rozhodli v úterý pražští radní.

Novináře o tom informoval primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Záměr musí ještě schválit zastupitelstvo. Praha bude zřejmě muset čerpat celý úvěr ve výši 8,5 miliardy korun, uvedl radní pro dopravu Josef Nosek (ODS).

EIB nabídla Praze úvěrový rámec až 11 miliard korun. Na úvěr 8,5 miliardy korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let je schválená smluvní dokumentace. Hlavní město ho bude zřejmě muset využít v plné výši.

"Současná ekonomická situace je taková, že nám nic jiného nezbývá," uvedl Nosek. Město bude pravděpodobně ještě letos schvalovat další část úvěru. Čerpání bude podle Noska rozloženo do tří fází.

Výhodná půjčka

Úrok úvěru od EIB bude podle dřívějších informací činit zhruba dvě procenta, předčasné splacení je možné po 18 letech.

"Je to extrémně výhodný úvěr, který nám v podstatě umožní dostavět trasu metra A," doplnil Nosek. Peníze jsou určeny na stavbu a technologie, nebude se z nich hradit nákup souprav metra.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena předloni na jaře. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat na stavbu z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.

Dostavba metra by podle propočtů z roku 2008 měla stát 18,7 miliardy korun bez DPH, při přepočtení k roku dokončení by měly náklady činit asi 21,1 miliardy korun.

Hlavní město už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C. Evropská investiční banka poskytla v minulosti Praze celkem čtyři úvěry na financování jejích investičních programů, kromě rozšíření sítě pražského metra také na zdokonalení vodovodní a kanalizační infrastruktury a obnovu komunální infrastruktury po zničujících povodních v roce 2002.

Razící štít se proboural do stanice metra Petřiny. Podívejte se
Stavba metra trasy A.