Až třetinu popraskaných podvozků souprav metra od firmy Siemens zřejmě nebude možné opravit. Z 61 poškozených vozů je 17 neopravitelných, dalších 7 podvozků technici dopravního podniku označili jako pravděpodobně neopravitelné.

Magistrát se přitom stále nedokázal dohodnout, kdo za vadné vozy může. Siemens tvrdí, že za výrobu podvozků je odpovědná firma Bombardier, ta to ale už dříve odmítla.

Dopravní podnik od Siemensu koupil 53 souprav za zhruba 11 miliard korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) do konce minulého týdne sám opravil 17 podvozků. Do provozu bylo podle mluvčí Moniky Lojínové zařazeno 11 z nich. Náklady na opravy podle ní dosáhly zatímy 2,7 milionu korun.

Náměstek primátora Josef Nosek (ODS) potvrdil, že bude možné opravit 26 rámů podvozků, dalších 9 technici označili za pravděpodobně opravitelné. Na zbylých dvou rámech se dělají zkoušky a testy.

"Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje dopravní podnik s advokáty právní analýzu stávajícího stavu, pak rozhodneme, co dál," řekl Nosek.

Podle Lojínové připadá v úvahu i to, že DPP bude žádat firmu Siemens, aby rámy, které nelze opravit, nahradila nákupem nových. Siemens se zatím k této možnosti vyjadřovat nechce, jedná s dodavatelem podvozků Bombardier. Ke škodám se ale ani jedna z firem nehlásí.

"Stále čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které loni potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku. Jsme toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách," poznamenal mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Soupravy jako horký brambor

Ředitel Bombardier Transportation CR Jiří Maděra řekl, že česká pobočka firmy nemá s popraskanými podvozky nic společného. "Tohle je problém centrály v Berlíně," uvedl.

Zástupci centrály Bombardieru už dříve pro některá média uvedli, že vozy zřejmě nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy. Podle nich byly na vině nečistoty v motorech, které způsobily vibrace. DPP kvůli tomu motory čistí. Podle dopravního podniku je ale hlavní příčinou praskání nekvalitní svaření podvozků.

DPP nakoupil do roku 2011 celkem 53 vlakových souprav Siemens. Podnik bude jedenáctimiliardový kontrakt splácet až do roku 2019.

Některým soupravám začaly loni praskat rámy podvozků, praskliny se objevily po ujetí zhruba 500 000 až 600 000 kilometrů. Celkem muselo být odstaveno šest souprav. Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat. Nakonec začal s opravami sám, technici podniku trhliny svařují.

Související