„Vzhledem k tomu, že v období zimních měsíců nepatří Česká republika mezi turisticky vyhledávané destinace, lze výsledky z hlediska obsazenosti považovat za optimistické,“ říká Ondřej Špaček, Associate Manager, služby pro cestovní ruch a volnočasové aktivity, KPMG Česká republika. Nejistota v hotelovém byznysu však podle něj přesto zůstává: „Hoteliéři ale i tak budou muset učinit některá klíčová rozhodnutí ohledně svého podnikání a zaměřit se především na zvyšování spokojenosti zákazníků a komplexnější nabídku služeb.“

Nejvyšší obsazenosti dosahovaly v prvním čtvrtletí letošního roku hotely v horských oblastech: například v Krkonoších byly obsazeny z 69 procent. Dařilo se i lázeňským destinacím, jako jsou Františkovy Lázně (54 procent) a Mariánské Lázně (51 procent).

 

leden–březen 2010

leden–březen 2011

leden–březen 2012

Cena za pokoj

1 089,22 Kč

1 021,16 Kč

1 053,89 Kč

Tržba na disponibilní pokoj

443,50 Kč

434,61 Kč

460,56 Kč

Délka pobytu

2,91 dne

2,7 dne

2,57 dne

Obsazenost ubytovacích zařízení

39,65 %

41,29 %

43,34 %

 

Průměrná délka pobytu se mírně zkracuje
Ve srovnání s roky 2011 a 2010 se průměrná délka pobytu zkracuje. V letošním prvním kvartále strávili návštěvníci v hotelech v průměru 2,57 dne, což je oproti předminulému roku téměř o půl dne méně. Naproti tomu se výrazně zvedla průměrná tržba na disponibilní pokoj, která během ledna až března 2012 dosáhla 461 korun za pokoj. To je o 26 korun více než za stejné období roku 2011.

Česko láká turisty hlavně během pozdního jara a na podzim
Obsazenost hotelů by v dalších měsících měla stoupat a gradovat pak tradičně během pozdního jara a podzimu.

„Stejně jako v minulém roce lze i letos v období největšího turistického ruchu očekávat tlak na cenu. Tu budou určovat i vládní opatření v některých evropských zemích. Hoteliéři se budou muset přizpůsobit a nabídnout zákazníkům něco nového, netradičního a rozvinout i doplňkové služby. Pro turisty může ale naopak nastat doba zajímavých akcí a výhod,“ vysvětluje Ondřej Špaček. Provozovatelům ubytovacích zařízení by doporučil, aby se více zaměřili na české zákazníky.

Související