Investice do vybavení mohly tuzemským firmám za uplynulý rok přinést na nových zakázkách celkem 2,7 miliardy eur. Vyplynulo to z průzkumu „Barometr kapitálových investic evropských malých a středních podniků“ realizovaného GE Capital EMEA, mateřskou společností GE Money Bank.

„Podniky, které i v relativně nejisté době investují do inovací svého vybavení, získávají konkurenční výhodu, která je platná i s  výhledem do budoucnosti, kdy může být ekonomická situace zcela odlišná. Pokud jsou však ekonomické podmínky nestabilní, je třeba investice pečlivě plánovat,“ říká Petr Gapko, makroekonomický analytik GE Money Bank.

Dopad neuskutečněných investic do rozvoje firmy si podle průzkumu nejvíce uvědomují střední podniky s 50 až 249 zaměstnanci, z nichž si promeškání příjmů z důvodu zastaralého vybavení přiznala více než třetina. Přišly tak průměrně téměř o 41 tisíc eur. Pro srovnání, malé firmy o 10 až 49 zaměstnancích odhadovaly svou ztrátu v průměru asi na 24 tisíc eur a mikropodniky na necelých 8 tisíc eur. V průměru jde o částku více než 12 tisíc eur na firmu. V sousedním Polsku jsou na tom o něco lépe. Jimi odhadovaná ztráta nových obchodních příležitostí na jeden malý a střední podnik činí 11 tisíc eur. A například Maďaři to vidí dokonce jen na 9 tisíc.

Ztráty potenciálních zakázek vlivem nedostatečného vybavení se týkají rovněž takových zemí, jako je Francie, Německo, Velká Británie a Itálie. Jak uvedl Pavel Zúbek, tiskový mluvčí GE Money Bank, malé a střední podniky tam v minulém roce přišly o 72 miliard eur, které by mohly získat, pokud by do výměny či oprav svého stárnoucího zařízení investovaly více prostředků. V porovnání s předešlým průzkumem (v druhé polovině roku 2011) počet společností se zmařenými obchodními příležitostmi v těchto zemích výrazně vzrostl, a to včetně odhadovaného objemu „ztracených zakázek“.