Nebezpečné betonové desky, které jsou nyní symbolem nejstarší české dálnice D1, během následujících zhruba deseti let zmizí. Je to hlavním bodem téměř třicetimiliardové rekonstrukce, jejíž první etapa začne v září.

Původní betonové desky silničáři vykopou a na místě rozdrtí. Drť použijí do podkladů nové dálnice. Její povrch bude pak tvořit místo asfaltu směs cementu a betonu, jako je to například na Pražském okruhu. Takový povrch vydrží podle silničářů větší zátěž a nemusí se tak často opravovat jako asfalt.

O tom, že betonové desky v podkladu vozovky jsou velkým rizikem, svědčí například problém z loňského léta, kdy se mezi 49. a 52. kilometrem panely zvedly a vytvořily několikacentimetrový schod. "Dálnice je nyní deset let za svou životností," přiznává zmocněnec pro dálnici D1 Jiří Švorc.

Na druhou stranu ale nákladná rekonstrukce neodstraní všechna rizika. Příkladem může být připojovací pruh u motorestu U Rybiček na 42. kilometru. "Sice ho prodloužíme, ale na vzdálenost, kterou požadují normy, se nemůžeme dostat," říká Jiří Švorc.

Na dálnici jsou desítky takových míst, řada z toho v blízkosti Brna. Z nedávného grafu HN, který mapoval nebezpečná místa dálnice, vyšly tyto oblasti jako ty, kde policie eviduje nejvíce nehod. Například na nájezdu u 194. kilometru to bylo 56 havárií za čtyři roky.

Aby silničáři natáhli všechny připojovací pruhy podle norem, museli by vykupovat pozemky. Na to ale podle Švorce nemají ani čas, ani peníze. Proto bude mít i po skončení oprav D1 pouze dva pruhy, přestože bude na každé straně širší o 75 centimetrů.

"Rozšíření děláme kvůli tomu, abychom mohli svést při opravách dopravu na jednu stranu dálnice, kde budou čtyři užší pruhy," říká Švorc.

Objížďky nebudou

Kromě dvou pruhů a nového povrchu bude mít také dálnice nová svodidla, opravené mosty a silničáři ji také kompletně oplotí proti zvěři. Nad dálnicí vyrostou i nové přechody pro zvířata. Aby stát ušetřil, postaví konstrukce ze dřeva, což se osvědčilo třeba v Německu nebo na Slovensku.

Zářijový start přestavby přinese potíže. Silničáři nebudou při opravách značit žádné objížďky. Podle Jiřího Švorce se dá proto předpokládat, že vzniknou kolony, které cestu zdrží o desítky minut.

Největší komplikace zřejmě přinese bourání starých mostů, kvůli kterému se zúží doprava na dva pruhy. Odstartuje hned na podzim. "Pokud se v té chvíli stane nehoda, zablokuje to dálnici na dlouhé hodiny,“ řekl Jiří Švorc.

Oprava prvních pěti úseků se spustí v září a bude stát 4,4 miliardy korun. Oprava celé dálnice má začít rok a půl po skončení první etapy a má přijít na dalších 24 miliard.

Text včetně rozhovoru s Jiřím Švorcem naleznete také ve čtvrtečním vydání Hospodářských novin

Čtěte více v Hospodářských novinách