Kořen současných problémů Nokia je třeba hledat u strukturální změny trhu, ve kterém firma dlouhá léta dominovala. Změna nastala s příchodem iPhone v roce 2007 (ano, právě v tom roce stála akcie Nokia ještě přes 20 EUR), který od základu změnil náš pohled na smartphone a jeho využití. Nokia na daný trend zareagovala pozdě a špatně. Na trhu se pak kromě iPhone brzy prosadily přístroje na bázi volně šiřitelného systému Android, který zažil obrovský boom a jehož penetrace v segmentu smartphone činí kolem 50 %.

I v segmentu obyčejných „hloupých“ telefonů zažívá Nokia težké časy. Čelí zde tlaku mnoha, převážně asijských, výrobců, kteří tlačí cenu těchto přístrojů stále níž. Marže na těchto telefonech se u Nokia dostávají pod 5 %, což již nestačí na to, aby se celá společnost udržela v černých číslech.

Za celý rok 2012 se očekává čistá ztráta společnosti téměř 1 miliarda EUR. Mezinárodní agentury S&P a Fitch už snížily rating Nokia do spekulativního pásma s výhledem „negativní“. To ale neznamená, že má společnost okamžité existenční problémy. Na konci 1. čtvrtletí 2012 měla firma k dispozici ještě téměř 10 miliard EUR likvidních prostředků, což je dostatečný polštář, který poskytuje čas na změnu k lepšímu.

Nejdůležitějším katalyzátorem pro obrat je partnerství Nokia a Microsoftu na poli smartphonů, které bylo navázáno minulý rok. Spojení nových smartphonů Nokia Lumia a operačního systému Windows Phone 7 vypadá velmi slibně. Na trhu jsou tyto produkty zatím krátce, potenciál je však velký.

Microsoft se v nedávné době snažil produkovat vlastní řadu smartphonů, ale neuspěl.  Jedním z důvodů byl nevhodný operační systém s řadou omezení. Oproti tomu Windows Phone 7 je objektivně velmi kvalitní, odborníky dobře hodnocený a veřejností kladně přijímaný operační systém. Pro svůj software potřebuje Microsoft optimalizovaný hardware. Nebude ho už sám navrhnovat a vyrábět jako Apple, raději vytvoří silné partnerství s jedním výrobcem (Nokia). Ostatním výrobcům svůj SW také nabídne, ale protože je každá licence na každý přístroj za poplatek, zájem není takový jako v případě Androidu.

Microsoft pochopil, že mobilní byznys už dnes není o prodeji přístrojů. Jejich prodeje sice stále tvoří nemalé zisky, ale vše směřuje k prodeji aplikací a dalších zařízení tvořících ekosystém. Apple budiž jasným příkladem. Mnohé studie dokazují, že velké množství uživatelů, kteří si jako první přístroj od Apple koupili iPhone (případně jako druhý po iPod), si následně přikoupilo iPad nebo MacBook a začalo stahovat aplikace a kupovat SW a tvořit si celý Apple ekosystém. Tím se stávají jakýmisi "zajatci" Applu a značná část jimi utracených peněz v tomto odvětví putuje Applu. A vzhledem k tomu, že tento segment zahrnuje i hudbu, filmy a do budoucna i televizi, nejedná se rozhodně o malé peníze. 

Microsoft prostě ví, kde dnes leží a do budoucna bude ležet „core business“. Proto využívá stále velmi silnou značku Nokia pro šíření smartphonů s Windows Phone 7. V USA (a nejen tam) je úspěšný model Nokia Lumia 900 rozdáván takřka zadarmo. Objektivně, je to model, který se plně vyrovná top Androidům jako je HTC One X nebo Samsung Galaxy S III. Uživatelský pocit z Nokia Lumia 900 je dokonce výrazně lepší.

Pro společnost Nokia je výše uvedené v každém ohledu dobrou zprávou, dává jí to jedinečnou možnost, jak se znovu vrátit na výsluní. Navíc se stále jako více reálná jeví možnost, že Microsoft poté, co investoval miliardy dolarů do společného projektu, využije nízké ceny akcie Nokia a vykoupí ji z trhu. Je to mnohem pravděpodobnější scénář než nedávné spekulace o převzetí Samsungem.

Na druhou stranu, pokud nedojde ke zmíněnému převzetí, zmrtvýchvstání Nokie nebude rychlé, odehraje se postupně během nekolika příštích let, protože budování nového „ekosystému“ něco stojí a profitabilita společnosti Nokia poroste pomalu. Už příští rok by se však Nokia měla opět vrátit k mírnému zisku.

Autorem námětu a spoluautorem článku je Marek Hajn ze SmartMania.cz