Za posledních pět let ujelo v Česku od dopravních nehod téměř 70 tisíc řidičů. Při těchto haváriích přitom zemřelo 71 osob, dalších 4 415 bylo zraněno.

Vyplývá to ze statistiky dopravní policie.

"Statistika zahrnuje jak nehody, při kterých dojde ke zranění nebo škodě na životě, tak ťukance na parkovišti. Ty si řidič často ani nemusí uvědomit," uvedl šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Množství motoristů, kteří se snaží z místa neštěstí zmizet, je podle něj odrazem dnešní společnosti. "Chybí v ní vzájemná tolerance a sebeúcta," myslí si Tržil.

"Slušný člověk nic takového neudělá. Od řidičů je to zbabělost," souhlasí i Václav Špička z Autoklubu ČR.

Strach z dýchání "do balónku"

Většina řidičů ujíždí z místa nehody z obavy před postihem. Doufají, že se tak vyhnou odpovědnosti, nebudou mít problémy s policií ani pojišťovnou.

"Někteří z nich také nechtějí být vyšetřováni pod vlivem alkoholu," připomněl Špička.

Na to, že se na ně nepřijde, se ale řidiči spoléhat nemohou. "Viníky celé řady dopravních nehod, zejména s následky na životě, nakonec stejně dopátráme," řekl serveru IHNED.cz Leoš Tržil.

Při následném vyšetřování se pachatelé prý často vymlouvají, že byli v šoku, vůbec si nevšimli, že se něco stalo, popřípadě že auto řídil někdo jiný.

Svalovat vinu na osobu blízkou však bude možné jen do ledna příštího roku. Ve chvíli, kdy začne platit novela silničního zákona, bude na provozovateli automobilu, aby zajistil, že řidič, který jeho vůz používá, dodržuje předpisy. Pokud tak neučiní, sám spáchá správní delikt. Za ten by mohl dostat až desetitisícovou pokutu.

Zatímco v roce 2007 ujelo od nehod 17 922 lidí, loni to bylo jen 11 416 řidičů. V absolutních číslech tak počet podobných případů klesá; procentuální podíl nehod, od kterých viníci ujíždějí, stanovený na základě celkového počtu havárií zaviněných řidiči vozidel, oproti tomu roste.

To je dáno změnou legislativy z roku 2009, podle níž mají řidiči povinnost nahlašovat jen ty nehody, u nichž škoda přesáhne 100 tisíc korun. Policie jich proto eviduje méně.

"Vyšetřování dopravních nehod je touto změnou zákona poškozeno," myslí si Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Policisté tak v podstatě rezignují na vyšetřování přestupků i nehod, při kterých nedojde ke škodě na životech či škodě způsobené třetí osobě a kde výše škody na jednom z vozidel nepřekročí hranici 100 tisíc korun," uzavřel.

Související