Za agresivní jízdu a ohrožování pomalejších řidičů na dálnici D1 středočeský krajský soud ve čtvrtek uložil Aleši Trpišovskému dvouletý trest vězení podmíněně odložený na čtyři roky. Navíc mu na sedm let zakázal řídit motorová vozidla. Trpišovský chtěl podle soudu úmyslně vytrestat pomalejší řidiče, kteří ho brzdili v rychlé jízdě. Kvůli tomu, že nikdo nebyl zraněn, použil mírnější právní kvalifikaci.

Uznal jej vinným z pokusu o ublížení na zdraví a poškození cizí věci. Původně mu za pokus o těžké ublížení na zdraví hrozilo 5 až 12 let nepodmíněně. Rozsudek není pravomocný - případem se bude zabývat pražský vrchní soud, protože se proti němu státní zástupce i obhajoba odvolali.

Obžaloba čtyřiačtyřicetiletého podnikatele vinila ze dvou skutků z 29. prosince 2010. Trpišovský podle spisu nejprve na 13. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno předjel vysokou rychlostí pomalejší auto zprava, zařadil se před něj a prudce zabrzdil. O něco později na 30. kilometru provedl stejný manévr, auto za ním však nestačilo zastavit a havarovalo.

Podle soudu nebylo pochyb o tom, že Trpišovský jednal úmyslně a chtěl pomalejší řidiče ohrozit. "Chtěl svědka vytrestat za to, že ho zbrzdil," přečetl při zdůvodnění rozsudku soudce Ivo Zelinka. Trestní senát o tom přesvědčily zejména věrohodné výpovědi svědků z údajně ohrožených aut.

Od nehod ujelo za pět let téměř 67 tisíc řidičů. Zbabělost, tvrdí dopravní expert - čtěte ZDE

Pirát silnic Trpišovský ohrožoval řidiče na D1. Policie ho chce poslat za mříže - čtěte ZDE

Naopak byla zpochybněna výpověď Trpišovského sekretářky, která s ním při incidentu jela v autě. Nejprve totiž na policii vypovídala v neprospěch svého zaměstnavatele, ale pak výpověď změnila. Podle soudce uvedla nepřesvědčivé informace v rozporu s realitou. "Svým způsobem se snažila pomoct svému bývalému zaměstnavateli," poznamenal Zelinka.

Lacina vězení, Trpišovský podmínka

Proti rozsudku se odvolal státní zástupce Tomáš Milec, který chtěl Trpišovského poslat do vězení minimálně na pět let.

"Já se domnívám, že vlastní vyhodnocení toho kolizního děje soud provedl naprosto dokonale. My se v podstatě rozcházíme jenom v možnosti toho hrozícího následku, který mohl být podstatně horší," řekl Milec, který dozoroval také podobný případ agresivního řidiče Luboše Laciny. Ten byl odsouzen k pěti letům vězení za vytlačení pomalejšího auta mimo dálnici D1. Podle Milce byla společenská škodlivost obou těchto případů shodná.

Proti rozsudku se odvolal i Trpišovského advokát Michal Pacovský. "Je mi líto, že svědecká výpověď tří lidí, která je zvláštní a která je v rozporu s tím, co je technicky prokázané, dostala přednost před technikou," uvedl.

Soudce například při odůvodnění rozsudku poznamenal, že byly některé posudky z oboru dopravy připraveny nad rámec soudu a v podstatě nebyly potřebné. Trpišovský se vyhlášení verdiktu ze zdravotních důvodů nezúčastnil.

Trpišovský svou vinu odmítal. Dokonce se soudil s televizí Prima, že jej označila za piráta silnic a viníka nehody.

Kauza podjíždění a vybržďování pomalejších řidičů je v poslední době nejznámějším případem týkajícím se agresivity na tuzemských silnicích, který se dostal před soud.