Konečná cena tunelu Blanka bude 36 miliard a řidiči jím poprvé projedou 1. května 2014. Definitivní sumu, kterou Praha zaplatí za největší městský tunel v Evropě, nyní sepsal magistrát v dokumentu, který mají HN k dispozici.

Úplně na začátku měla Blanka stát necelých 26 miliard. Postupně ale nabobtnala až na 38 miliard. Nyní se pražskému magistrátu podařilo náklady seškrtat aspoň o dvě miliardy korun.

„Může se to zdát málo, ale v takové fázi rozestavěnosti celého komplexu to považuji takříkajíc za zázrak,“ komentoval pražský primátor Bohuslav Svoboda. Ze dvou miliard tvoří více než 800 milionů primátorova rezerva, neplánuje ji ale utratit.

Úsporu 80 milionů našel magistrát například tím, že nezakryje vyústění tunelu v Tróji, podchod pod tratí v Holešovicích nebude stát 80 ale 40 milionů, křižovatka v Tróji zlevní z 20 milionů na patnáct. Do marže si ale dodavatelé nesáhli, ty byly součástí původní smlouvy z roku 2006.

Ve stavební části se magistrát proškrtal v dodatečných investicích na 175 milionů z původní půlmiliardy, na technologiích šel z 859 na 330 milionů korun.

Blanka neměla stát 21 miliard

Ze závěrečného účtu je také jasné, že Blanka neměla nikdy stát 21 miliard korun, dokonce ani 26, které v roce 2007 garantoval někdejší primátor Pavel Bém.

„Už na začátku bylo jasné, že Blanka bude stát nejméně 32 miliard,“ řekl HN šéf odboru městského investora Jan Beránek, který na stavbu nyní dohlíží. Do původních odhadů totiž nikdo nepočítal ceny technologií a valorizace.

Někdejší vedení magistrátu v čele s Pavlem Bémem až do konce svého působení tvrdilo, že Blanka bude stát maximálně 28 miliard. Že náklady ve skutečnosti narostly o dalších 10 miliard zjistilo nové vedení Prahy v únoru roku 2011.

Pavel Bém tehdy předražení zpochybnil a chyby připsal stávajícímu vedení města. Nyní není bývalý primátor k zastižení, protože zdolává vrchol K2

Co nejvíce tunel prodražilo? Více o Blance si přečtěte ve středečních Hospodářských novinách.

 

Čtěte více v Hospodářských novinách