Silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi sice patří typově mezi komunikace I. třídy, na podzim tu přesto začnou řidiči jezdit rychlostí až 110 km/h. Beze strachu z pokuty a ztráty bodů.

Ministerstvo dopravy právě přichází s návrhem, že na vybraných úsecích silnic I. tříd povolí jezdit místo 90 až 110 kilometrů za hodinu.

Podle ministerstva pomůže změna zpřehlednit dálniční síť. Některé silnice v Česku mají totiž čtyři pruhy, jsou ale označeny jen jako silnice I. třídy a platí na nich 90kilometrová rychlost.

Vyšší rychlost

Ministerstvo dopravy navrhuje zvýšit rychlost vybraných silnicích na 110 km/hod.

Jsou to:

• I/7 Chomutov – Křimov
• I/11 Ostrava – Šenov
• I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
• I/13 Karlovy Vary – Ostrov
• I/13 Most – Bílina
• I/13 Bílina – Teplice
• I/14 Liberec – Kunratice
• I/20 Nová Hospoda (R4) – Písek
• I/20 Plzeň, přivaděč k D5
• I/23 Brno, Pražská radiála
• I/26 Plzeň, přivaděče k D5
• I/27 Plzeň-Sukova – Dobřany
• I/34 České Budějovice – Lišov
• I/35 Liberec – Bílý Kostel
• I/35 Olomouc – Křelov
• I/37 Hradec Králové – Pardubice
• I/38 Jihlava, přivaděč k D1
• I/43 Brno, Svitavská radiála
• I/44 Postřelmov, obchvat
• I/48 Nový Jičín – Příbor
• I/48 Český Těšín, obchvat
• I/50 Brno, Olomoucká radiála
• I/56 Prodloužená Místecká
• I/57 Semetín – Jablůnka

Jiné čtyřpruhové silnice jsou označeny jako rychlostní a další se stejným počtem pruhů jako dálnice. Rozdíly jsou mezi nimi často jen málo postřehnutelné, pokud neprocházejí obcí.

Ministerstvo použije k převodu jednoduchý trik. Z vybraných rychlostních silnic se stanou dálnice a ze čtyřpruhových silnic I. třídy rychlostní silnice.

„Vybrané silnice I. třídy budou koncipovány jako mezistupeň mezi běžnou dvoupruhovou silnicí I. třídy a dálnicí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Převodem zbohatne česká dálniční síť o 300 kilometrů.

Policie ještě seznam nemá

Změnu budou muset ale ještě schválit vláda a parlament, podle ministerstva dopravy by přesto mohla začít platit už v roce 2013.

Dopravní policie dosud seznam nových silnic nemá, podle jejího šéfa Leoše Tržila by zvýšení rychlosti potíže přinést nemělo.

"Ty silnice svými parametry splňují podmínky k tomu, aby se tam rychlost zvýšila, případně aby se přesunuly do dálniční sítě," uvedl.

Obavy z toho, že se zvýší nehodovost, případně úmrtnost na silnicích, nemá. "To je předčasné," konstatoval.

mapa d lnic

Příloha ke stažení: dalnice.pdf