Jsou odtahové čety aktivnější na začátku září nebo na konci listopadu? Činí se spíš za rozbřesku, nebo před koncem směny? V centru či na periferii? A proč se v Jankovcově ulici v Holešovicích odtahuje víc než na Václavském náměstí?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete v mapě pražských odtahů, ve webové aplikaci a v sérii článků a rozhovorů na IHNED.cz. Redaktoři IHNED.cz při jejich psaní vycházeli z analýzy údajů z policejní databáze čítající 32 153 odtahů ve 1460 ulicích hlavního města. Právě tolik odtahů nařídila městská policie v Praze za celý loňský rok. Jaké jsou anomálie a hlavní trendy?

První mapa ukazuje, jak moc se odtahuje v jednotlivých městských částech. Čím tmavší je červená barva, tím víc se v daném okrsku odtahovalo. Když nad jeho území najedete myší, zobrazí se podrobnější tabulka. Kliknutím na městskou část se přenesete do webové aplikace, ve které najdete nejen nejčastější přestupky, ale i nejrizikovější ulice a základní časovou analýzu odtahů na vybraném území.

Zdroj dat: Městská policie Praha, Open Street Map

Rozdíly jsou obrovské. Zatímco v Praze 12, která má téměř 60 tisíc obyvatel, nařídila městská policie za celý rok pouhých 16 odtahů (ani ne jeden za tři týdny), podobně lidnatá Praha 2 je s 8 018 odtahy (v průměru 22 odtahů za den) v žebříčku městských částí s velkým náskokem první. Stejně jako Praha 1, 3 a 7 za to vděčí zónám placeného stání.

Modrá není dobrá

Od rozšíření modrých zón do širšího centra Prahy uplynuly na jaře čtyři roky. Jak vyplývá z dat Městské policie Praha, desítky tisíc řidičů se s nimi ani po tak dlouhé době nesžily. Dvě ze tří aut, jejichž odtah strážníci v hlavním městě loni nařídili, stála v modré zóně. Celkem tak na zóny placeného stání doplatilo 21 554 lidí (někteří jistě vícekrát).

Druhým nejčastějším přestupkem (3 433 odtahů) je parkování příliš blízko u křižovatky, na třetím místě je stání ve vzdálenosti kratší než pět metrů od přechodu pro chodce (1 817 odtahů). Zajímavý je i pohled na opačný konec tabulky nejčastějších přestupků: za stání na přejezdu pro cyklisty bylo za rok v celé metropoli odtaženo jediné auto, stejně jako za parkování v obytné či pěší zóně nebo za zakrývání výhledu na dopravní značku.

Zdroj dat: Městská policie Praha

V žebříčku ulic s nejvyšším počtem odtahů nezvítězila žádná z hlavních dopravních tepen, ale nenápadná Jankovcova ulice v Holešovicích. Loni z ní strážníci odtáhli 632 aut. Nabízí se jednoduché vysvětlení: Jankovcova ulice se stáčí podél podél holešovického přístavu a na severu ústí do Varhulíkovy, kde je jedno z deseti pražských odtahových parkovišť. Jankovcově dost možná "pomáhá" i to, že je poměrně široká a odtahovým vozům se v ní dobře manévruje. Navíc se jedná o obytnou ulici s modrými zónami placeného stání.

Šéf městské policie Ludvík Klema k tomu v rozhovoru, který najdete v dnešních Hospodářských novinách, říká: "Strážníci vyjedou z parkoviště, uvidí špatně parkující auto, tak ho odtáhnou. Strážník nemá za povinnost vybírat, ale co první uvidí, to odtáhne. (...) Nemůžu strážníkům sahat do svědomí, jestli si tím neulehčují práci. To je jejich věc, pokud neporuší zákon."

Podobné parametry – modré zóny a bezprostřední blízkost odtahového parkoviště katapultovaly do první desítky ulic s nejvyšším počtem odtahů také například Wenzigovu (366 odtahů) a Lublaňskou (331 odtahů) ulici na Vinohradech.

Zatímco drtivá většina rekordmanů mezi ulicemi vděčí za svou pozici jedinému druhu přestupku (nejčastěji modrým zónám), najdou se i rozmanitější místa. Nejširší škálu prohřešků nabízí řidičům Hybernská: celkem z ní strážníci odtáhli auta z jedenácti různých důvodů.

Nepřekvapí, že se v zimě odtahuje míň než v létě. Očekávatelný je i propad v počtu odtahů o víkendech, o prázdninách a o svátcích. Čím to ale je, že loni na konci července – alespoň podle policejní evidence – po celý jeden týden v celé metropoli (alespoň z rozhodnutí městských strážníků) nebylo odtaženo jediné auto?

Praktická může být pro řidiče informace, že nejméně z celého dne se odtahuje po šesté hodině ráno a také po šesté hodině večer, kdy se na odtahovce střídají směny.

Na adrese http://www.ihned.cz/odtahy můžete prozkoumat kompletní databázi odtahů a najít v ní další zajímavosti. Ke každé ulici, městské části i k celé Praze patří samostatná diskuse, v níž můžete se sousedy probrat a okomentovat, jak se vám kde parkuje. Nejzajímavější příspěvky z diskuse předáme primátorovi Bohuslavu Svobodovi a šéfovi strážníků Ladislavu Klemovi, kteří tento týden přislíbili serveru IHNED.cz on-line rozhovory.

Velká mapa odtahů

V následující mapě si můžete prohlédnout kritické oblasti pražského parkování: Čím je červená čára silnější, tím více se v dané ulici odtahovalo. Kliknutím na ni zobrazíte další podrobnosti.

Zdroj dat: Městská policie Praha, Open Street Map

Související