Stavební povolení vydal lovosický stavební úřad před Vánoci a následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí. V dubnu ho krajský úřad sice zamítl, pak ale soud na základě žaloby ekologů povolení zneplatnil a věc vrátil do stavu před rozhodnutím krajského úřadu. Ten vzápětí své rozhodnutí zopakoval, byť s trochu jinou argumentací. O tom, zda by se mohla paradoxní situace znovu opakovat, se nikomu z branže příliš hovořit nechce.

Nejkritičtější úsek o délce 4,7 km se zatím stavěl jen 2,5 měsíce, od začátku května do poloviny července. „Dnes ráno jsme práce znovu zahájili a už běží naplno. Když bude příznivý průběh podzimu a nebudou další podobné problémy, mohli bychom stihnout vše v původním termínu," řekla vedoucí oddělení komunikace ŘSD Martina Vápeníková. Na jaře odhadovalo ŘSD dobu výstavby na 30 až 32 měsíců, z toho 2,5 měsíce už se stavělo. Bagry a nákladní vozy ale po staveništi jezdily už v předchozích dnech a připravovaly se na nový začátek.

Současné spory okolo dálnice mají původ hluboko v 90. letech minulého století. Soud zrušil povolení kvůli nedostatečnému řízení EIA z roku 1995, které podle ekologů neposoudilo dostatečně jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím. „Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje," vysvětlil rozhodnutí krajského úřadu už dříve jeho mluvčí.

Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu. Úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. „Krajský úřad může jediné: územní a stavební rozhodnutí zrušit a věc vrátit na stavební úřad v Lovosicích, který řízení přeruší do předložení nového stanoviska o výběru koridoru dálnice," uvedl před měsícem předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik. Předseda Společnosti ochránců životního prostředí Lubomír Studnička s médii v posledních letech nekomunikuje.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 km přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007, ale omezily se jen na 8km úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 km, o jejichž povolení se vedou spory, je ale pro dostavbu D8 klíčových - jak kvůli stavební náročnosti, tak i kvůli termínovému skluzu.

Související