Pražané si mohli v pondělí vůbec poprvé vyzkoušet jízdu v klimatizované tramvaji. Dopravní podnik ji poslal z Vozovny Pankrác na linku 18 směrem na Petřiny a viditelně na boku označil v češtině a také v angličtině.

Zařízení na regulaci teploty je nainstalováno na střeše soupravy 15T ForCity z plzeňské firmy Škoda Transportation. Zástupci firmy začali klimatizaci vyvíjet v loňském roce a po půlročním testování ji pustili do provozu. Podle pověřené šéfky dopravního podniku Magdaleny Češkové nezaplatila největší pražská městská firma ani korunu.

"Případné objednání na dodávané tramvaje je otázkou zájmu cestujících, ekonomické smysluplnosti v místních klimatických podmínkách a budoucího jednání,“ uvedla Češková.

Řidič může nyní sám určovat teplotu uvnitř tramvaje nebo nastavit optimální hodnotu a nechat na systému, aby ji automaticky udržoval. Výkonná jednotka sama reaguje na změny teplot jak uvnitř, tak vně tramvaje.

„Klimatizace pro pražskou tramvaj 15T ForCity je projekt, na kterém pracovali naši odborníci ve vývoji tak, abychom dosáhli co nejlepší funkčnosti s ohledem na časté otevírání dveří. Také jsme chtěli, aby ve všech částech vozu měla klimatizace stejný výkon. Zvolené řešení je navíc možné použít bez větších zásahů na již vyrobené tramvaje,“ řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Kontejner na střeše

Tramvaj vybavená klimatizací ujela od zahájení testovacího provozu letos v březnu více než sedm tisíc kilometrů při zkušebních jízdách. Technici Škody Transportation a DPP během nich zkoušeli funkčnost všech systémů v normálních podmínkách i simulovaných extrémních situacích.

Kontejner s klimatizací je umístěn na střeše a je zabezpečen jak proti prachu, tak proti působení nepříznivého počasí. Konstrukce je sestavená tak, aby byla co nejlehčí a podle výrobce má životnost třicet let.

Nevalná pověst

Plzeňské tramvaje 15T ForCity však zatím nemají v Praze příliš dobrou pověst. V minulosti sám dopravní podnik upozorňoval na jejich nadměrnou poruchovost. Po potížích s pantografem a obručemi kol, které vydržely v průměru jen dvacet tisíc kilometrů, se příliš brzy opotřebovávaly u některých souprav i brzdové destičky.

Související