Dálnice D1 se stane dopravní laboratoří. Vůbec poprvé v Česku tam plánuje ČVUT spustit projekt počítání aut. Jeho výsledkem má být hladší průjezd uzavírkami při největších opravách v historii dálnice, které se mají spustit na jaře.

„Plánují se omezení, uzavírky a rozmisťování značek. Celé to potrvá několik let. A my těm značkám a tabulím chceme dát oči,“ popisuje profesor Pavel Přibyl z pražské ČVUT.

V praxi bude projekt fungovat tak, že před uzavírkami připraví silničáři kamery a sčítače dopravy. Použijí i ty stávající na mýtných branách. Experti z ČVUT pak na základě hustoty průjezdu aut vypočítají modely, podle kterých dopředu předpovědí, jak bude třeba v následující den nebo o víkendu situace na dálnici vypadat a o kolik se řidiči zdrží.

„Informace budeme předávat do zpravodajství. Údaje o okamžité situaci budou navíc na světelných tabulích,“ popisuje vládní zmocněnec pro D1 Jiří Švorc.

Když zabere čekání v koloně delší čas, než by trvala cesta objížďkou, silničáři podle Švorce objízdnou trasu na tabulích zveřejní. Jinak nebudou objížďky pro řidiče značené.

Údaje o počtu aut z běžného provozu už silničáři mají. Sledují je zhruba tři roky čidly na mýtných branách. Podklady má nyní rovněž ČVUT.

„Využijeme je na začátku oprav. Může se stát, že dálnici na pár minut zcela uzavřeme například kvůli přesunu techniky. A výpočty z ČVUT nám pomohou určit čas, kdy to řidiče bude bolet co nejméně,“ říká zmocněnec Švorc.

Nový projekt osmnáctimiliardový rozpočet na opravu dálnice nijak nezatíží. Silničáři kvůli němu nebudou muset nakupovat nové kamery a čidla, protože použijí a přemístí ze značné části svou stávající výbavu.

Údaje z D1 budou sloužit i po skončení oprav. Lidé z ČVUT díky nim chtějí poznat zlozvyky řidičů, jako je špatné zipování nebo dojíždění, a se správci silnic pak budou na konkrétních místech šoféry usměrňovat.

Projekt oprav D1 nabral několikaměsíční zpoždění, začít se mělo už letos na podzim.

Čtěte více v Hospodářských novinách
Související