Za několik dnů končí společnosti Newps (dříve Novell) smlouva na technickou podporu serverů Czech Pointu.

Pro ujasnění nejde o vývoj nové aplikace, nejedná se o hledání nějakého nového řešení nebo postupu. Jde o technickou podporu, vlastně dohled a údržbu již fungujících serverů, databází a diskového pole. Opakuji jedná se o technickou podporu již fungujícího systému.

Popis zadání pro období leden až srpen 2012 je ZDE a ZDE a dá se předpokládat, že požadavky na další období se nebudou výrazně lišit.

Z toho je patrné, že se jedná o rozsah odpovídající IT systému v menší, případně středně velké firmě. V zadání jsou uvedeny požadavky na vyšší dostupnost v pracovní době, ale požadovaná dostupnost v žádném případě nedosahuje požadavků kladených na internetbanking nebo velké e-shopy.

Opravdu je ta IT údržba, tak nákladná? Opravdu musí být náklady tak vysoké? Zkusme si to spočítat.

Ve skutečnosti pokud by zakázku zajišťovala IT firma, která se věnuje technické podpoře, tak by se její lidé mohli v klidném období provozu věnovat i jiným zakázkám a tím generovat další zisk. To pro tento případ vynechám a budu počítat s tím, že se pracovníci věnují výhradně podpoře Czech Pointu.

Tým pro technickou podporu by mohl vypadat takto :

1* Projektový manažer/ vedoucí týmu

1* IT analytik

1* Pracovník Help Desku

2* Databázový specialista

4* Správce OS (Linux a Windows) a sítí

Úmyslně jsem počet pracovníků lehce nadsadil, abych nemusel zohledňovat problémy spojené s nemocí, dovolenou, apod.

Náklady by byly následující :

 

Mzda zaměstnance

Mzd. náklady (SH mzda) přibližně

Mzda + režie (auto, mobil, počítač, pracovní místo)

Projektový manažer

70000

140000

280 000,00 Kč

IT analytik

40000

80000

160 000,00 Kč

Pracovník Help Desku

30000

60000

120 000,00 Kč

Databázový specialista

2* 45000

180000

360 000,00 Kč

Správce OS

4*40000

320000

640 000,00 Kč

Celkem za měsíc

1 560 000,00 Kč

Celkem za 4 roky

74 880 000,00 Kč

Celkem za 4 roky + zisk 150%

187 200 000,00 Kč

Pokud někdo podniká, tak je jeho zájmem zisk. Proto jsem v předchozí tabulce navýšil náklady o 150 procent, tedy o více než královský zisk. Přesto tato suma nedosahuje ani 2/3 částky, za kterou má technickou podporu serverů Czech Pointu zajišťovat společnost Newps. Přesto si troufám tvrdit, že jsem schopen nalézt minimálně 5 českých IT firem v Praze a Středních Čechách a minimálně dalších pět ve zbytku ČR, které by byly schopné kvalitně a za tuto cenu (187 MKč) technickou podporu zajistit.

Jak je tedy možné, že zástupci Ministerstva vnitra vyřadili nabídku společnosti Axcode? Prý se opírají o znalecké posudky. K tomu mohu dodat pouze to, že počítače znalců pravděpodobně zasáhl nový typ počítačového viru - Win32-CzechCorrupt. Pokud by se náhodou nepotvrdila virová infekce, tak je to výzva pro orgány činné v trestním řízení, neboť se přímo nabízejí dva trestné činy – Nepravdivý posudek a Pletichy při veřejné soutěži.