Čínští novináři jednoho z nejvlivnějších listů se pustili do boje s vládními úředníky. Naštval je totiž zásah vládních cenzorů do novoročního sloupku, který byl začátkem roku publikován.

V původním vzkazu redakce novin Nanfang Čoumo (Southern Weekly) volala po nutných reformách, na které by se měl stát soustředit. Cenzoři ale text vzápětí změnili tak, že vyzněl ve prospěch vládnoucí Komunistické strany.

Novináři kvůli zásahu do svého článku vyhlásili stávku.

Zaměstnanci novin nejprve napsali dva otevřené dopisy vládě, ve kterých volali po rezignaci provinčního šéfa oddělení propagandy Tchuo Čena. Obviňují ho z diktátorství. Další vlna hněvu mezi novináři vypukla kvůli vládní kontrole mikroblogu listu.

Před sídlem novin v Kuang-čou se v pondělí ráno shromáždila stovka protestujících novinářů i jejich příznivci. Někteří s sebou přinesli transparenty s nápisy volající po "svobodě tisku, konstitucionalismu a demokracii".

"Skupina Nanfang Media Group je relativně ochotna informovat pravdivě o tom, co se v Číně děje. Musíme se tak teď postavit za její odvahu a podpořit ji," řekl pro Reuters Ao Ťia-jang, jeden z protestujících.

Přivolaná policie proti davu nezasáhla. Jen některé z účastníků demonstrace požádala, aby jim ukázali své identifikační karty, podotýká stanice BBC.

List Nanfang Čoumo podle stanice BBC patří k nejrespektovanějším čínským novinám, které často publikují investigativní články. New York Times ho dokonce označují za nejvlivnější liberální noviny Číny.

Během pondělka bylo nicméně vyhledávání názvu týdeníku "Southern Weekly" na mikroblogu Weibo zablokováno. A jak píče agentura AFP, některým z důležitých čínských novinářů v posledních týdnech "zmizely" osobní profily na sociálních sítích.

Související