Zatímco z regálů pomalu mizí zlevněné vánoční kolekce, které je třeba po svátcích doprodat, brzy jejich místo zaujmou čokoládová vajíčka, beránci a velikonoční zajíčci. Vedle tohoto sezonního zboží a dalších cukrovinek je třeba důkladně se předzásobit masem, majonézami, tuky a dalšími ingrediencemi na pečení (beránků a mazanců), alkoholem pro starší koledníky a rodinné oslavy, a samozřejmě vejci. Právě po těchto a jiných tradičních potravinách bude před Velikonocemi větší poptávka, jak dokládají zkušenosti prodejců z předchozích let.

Velikonoční svátky letos připadají na první duben. Budou tak o týden dříve než loni. Pro obchodníky to znamená méně času na předzásobení se potřebným sortimentem. Co se může zdát jako nevýhoda, nemusí ale platit u všech kategorií. Třeba v případě alkoholu je to příležitost, jak doprodat vánoční zásoby.

SVÁTKY JSOU SPOJENY S DOBRÝM JÍDLEM

"Obecně jsou Velikonoce jedním z vrcholů prodeje všech potravin. Lidé rádi veškeré svátky slaví dobrým jídlem," potvrzuje všeobecný trend, že oslavu křesťanského svátku nahradilo vnímání Velikonoc jako příležitosti k dobrému jídlu a pití, obchodní ředitel společnosti Spak Petr Hučka. Kdo chce ale kvalitu, bude si za ni muset připlatit zase o něco více. Poté co loni stoupla spodní hranice DPH na 14 % a podražila vejce v důsledku aplikace evropské směrnice nařizující chov nosnic v tzv. obohacených klecích, přijde další zdražování i letos. Od ledna stoupla nejen snížená sazba DPH (ze 14 na 15 %), do které spadají všechny potraviny, ale také základní sazba (z 20 na 21 %). Toto opatření v důsledku zvýší měsíční výdaje domácností až o stovky korun, což se musí projevit i v jejich nákupním koši. I o Velikonocích budou tudíž spotřebitelé o to více vyhledávat zboží v akci.

Přesto si podle Jana Teplého, ředitele marketingu, obchodu a nákupu společnosti Madeta, lidé kvalitu o svátcích rádi dopřejí: "Velikonoce jsou svátky, kdy dává mnoho spotřebitelů při nákupu potravin přednost těm kvalitním a poctivým. Raději si koupí menší množství toho opravdu dobrého a zdravého než spoustu levných výrobků mnohdy pochybné kvality," míní Teplý.

ZAJISTĚTE SI BÍLÁ VEJCE

O zvýšené poptávce po vejcích snad není třeba se sáhodlouze rozepisovat. Na barvení a zdobení jsou však vhodnější vejce bílá, ačkoliv v průběhu roku tvoří jen několik procent celkových prodejů vajec. Mnoho obchodníků bílá vejce proto nemá běžně na skladě. Jsou dražší, jelikož nosnice bílých vajec snášejí méně, proto je dražší i jejich chov, a v důsledku tak i konečný produkt. Navíc zákazník nemá důvod bílá vejce mimo Velikonoce vyhledávat, protože mají stejnou chuť jako levnější hnědá. Navíc je skořápka hnědých vajec tvrdší, a proto vhodnější pro maloobchodní prodej.

Loni obchodní řetězce sháněly bílá vejce mnohdy až na poslední chvíli. Spolehlivé dodavatele našla většina z nich jen v zahraničí. Zajistěte si proto letos dodavatele včas, Velikonoce budou o týden dříve než loni a poptávka bude opět velká (viz komentář Juraje Schummera ze společnosti Zlatá vejce).

MÁSLA PŘEDBĚHLA OLEJE

V období Velikonoc tradičně roste spotřeba tuků a olejů. Souvisí to s tím, že lidé často zůstávají doma a připravují pohoštění pro své blízké. Velký zájem je také o tradiční máslo: "Mnozí spotřebitelé přestávají péct z rostlinných tuků a vracejí se k poctivému a dobrému máslu. Zájem je ale také o tvarohy či smetanu," doplňuje Jan Teplý. Potvrzují to i údaje společnosti Nielsen: Za másla a margaríny utratí Češi na moderním trhu přibližně jednou tolik co za oleje. "Celkem se v této kategorii na moderním trhu v období 9/2011-8/2012 prodaly výrobky za bezmála 50 milionů korun. Zatímco hodnotové prodeje stagnovaly, množství prodaných másel a margarínů pokleslo o -2,1 %," sdělila Lucie Lejčková ze společnosti Nielsen. Tento vývoj je podle ní daný zejména rostoucími cenami.

Kategorie potravinářských olejů meziročně celkově klesala v objemu i v hodnotě. V období 9/2011-8/2012 ve srovnání s obdobím 9/2010-8/2011 podle údajů společnosti Nielsen o 3,2 % v hodnotě a o 5,3 % v objemu. Díky snížení cen o 70 haléřů na litr však výrazně narostl prodej slunečnicového oleje, v objemu až o 27,2 %. "Ve srovnání s rostlinnými a řepkovými oleji, které naopak výrazně poklesly, jmenovitě o 43,7 % a 47,6 %, právě kvůli rostoucí ceně. Další výraznou kategorii tvoří olivové oleje, jejichž hodnotové prodeje meziročně stagnovaly a v objemu si polepšily o 2,2 %," doplňuje Lucie Lejčková.

DOCHUCOVADLA TÁHNOU MAJONÉZY A TATARKY

S častější domácí přípravou pokrmů v období svátků souvisí také každoroční nárůst prodeje všech dochucovadel před Velikonocemi. Prodávají se především majonézy a tatarské omáčky. Dokládají to i slova obchodního ředitele společnosti Spak Petra Hučky: "Nárůsty obratů jsou řádově v desítkách procent," přibližuje. Růst kategorie majonéz v období Velikonoc dokazují i data společnosti Nielsen: "V sezoně Velikonoc se loni (březen + duben 2012) prodalo v majonézách o 2,5 % více v objemu a o 1,4 % více v hodnotě oproti průměrným prodejům celého roku," uvádí Miroslav Strnad ze společnosti Nielsen.

Trh majonéz přitom podle meziročního srovnání (11/2011-10/2012 vs. 11/201010/2011) celkově v objemu stagnoval (+0,2 %) (zdroj: Nielsen): "V prodejích hodnotových ale kategorie vzrostla o 5,0 %, což je odrazem zvyšující se ceny těchto produktů (o 4,7 %)," upřesňuje Miroslav Strnad.

Nejvíce majonéz se meziročně prodalo v hypermarketech (36 %), přičemž meziročně jejich významnost poklesla o 0,9 procentního bodu. "Následují diskonty s podílem 30 % (s nárůstem oproti minulému období cca 0,5 procentního bodu). Tradiční trh generuje 18 % prodejů majonéz, podíl se meziročně nezměnil, a relativně nejméně (16 %) se prodá na supermarketech, které meziročně také stagnovaly," uvádí Strnad.

JARNÍ DIETA

Z pohledu segmentace na plnotučné a light majonézy podle Nielsenu tvoří shodně zhruba 95 % absolutních objemových i hodnotových prodejů majonézy plnotučné. "Nicméně v meziročním srovnání se dařilo oběma segmentům, zejména light majonézám, které v objemu dosáhly růstu 4,5 % a v hodnotě pak 8,6 %. Plnotučné majonézy pak v objemu stagnovaly a v hodnotě vzrostly o 8,6 %," dodává závěrem Strnad.

Nárůst prodeje light majonéz souvisí s dalším jarním trendem, a to poptávkou po nízkotučných potravinách, která v období svátků a hojnosti paradoxně doprovází zvýšený prodej tučných pokrmů. "Velikonoce jsou i jarní svátky, kdy se řada lidí snaží shodit nadbytečné kilogramy, takže do popředí jejich zájmu se v tomto čase dostávají také produkty s nižší energetickou hodnotou," říká Jan Teplý z Madety. Z jejich portfolia se proto v tento čas daří vedle másla a smetany také tvarohovým dezertům, sýrům cottage nebo sýrům s nižším obsahem tuku, jako je Madeland Fitness.

SLADKOSTI PRO MALÉ KOLEDNÍKY I NÁVŠTĚVY

Nicméně i maminky, které se na jaře rozhodly začít hubnout do plavek, nakoupí dětem na Velikonoce především sladkosti. Výběr bude jak z celoročně dostupného sortimentu, tak ze sezonních pochoutek. Společnost Josef Manner pro letošní rok připravila například nový výrobek pod značkou Casali Coco Nuts, pralinky s tekutou kokosovou náplní balené v kelímku. Protože neobsahují alkohol, jsou vhodné i pro děti. Jiné pralinky značky Casali - Rum Kokos - dostaly letos nové, atraktivnější obaly, které podle obchodního a marketingového ředitele společnosti Josef Manner Aleše Aldo Koláčka více vyjadřují kvalitu a složení tohoto prémiového výrobku. Pro slavnostní příležitosti se bude hodit také nové praktické balení Victor Schmidt Mozartovy koule se třemi koulemi v blistru či nová bonboniéra s Mozartovými koulemi.

Komentář

JURAJ SCHUMMER

Zlatá vejce

Letošní Velikonoce připadají na první dubnový den a budou o týden dříve než v roce loňském. Přestože dřívější termín Velikonoc příliš nenahrává producentům vajec, neboť se některé jarní turnusy slepic teprve začínají roznášet, vajíčkové šílenství loňského roku by se opakovat nemělo. Tehdy se nepodařilo včas mnoha evropským výrobcům splnit podmínky nové směrnice EU o životní pohodě slepic a došlo k výraznému poklesu produkce a tím i vajec na trhu.

Předpokládám, že ceny vajec o Velikonocích budou na podobné úrovni jako o těchto Vánocích i s akčními nabídkami obchodníků a vysoké ceny loňských Velikonoc se již opakovat nebudou. Díky zvyšující se produkci z českých farem by mělo být na trhu více tuzemských vajec než v loňském roce, ale bílá vejce budou opět zřejmě jen z do-vozu. Zahájení velikonoční sezony očekáváme kolem 10. března a největší poptávku obchodníků mezi 15. a 25. březnem.

Klára Čikarová