Iniciativy vystupující proti poplatkům za vedení úvěrových účtů a snažící se vymoci tyto poplatky pro klienty zpět daly bankám ultimátum jejich vrácení. To vypršelo v těchto dnech. Co se bude dít dál?

Jaký je vlastně význam a logika poplatků pro banky a pro spotřebitele? A jak do tohoto kontextu zapadají plány z EU o sociálním právu na běžný účet bez poplatku?

 

"Už dnes v mnoha zemích EU existují bankovní účty bez poplatků, a to díky konkurenčnímu boji. Není jediný důvod cokoliv striktně nařizovat", tvrdí Nacher.

Jaká je aktuální situace kolem iniciativ vystupujících proti poplatkům za úvěrové účty? K čemu vlastně poplatky bankám jsou? Ptáte se v on-line chatu Patrika Nachera, zakladatele portálu Bankovnipoplatky.com.

Patrik Nacher

 


Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Proč se od sebe tolik liší poplatky v různých bankách? To by opravdu nešlo mít účet zdarma? Proč kritizujete návrhy z EU? Vždyť chudým lidem by to opravdu pomohlo!
Patrik Nacher
Pěkný den, liší se od sebe, protože každá banka je jiná a zaměřená na jinou cílovou skupinu. Návrhy z dílny EU na legislativní zákazy vybraných poplatků kritizuji proto, že jsou neefektivní, banky si to vynahradí jinde a navíc se tím ten konkureční vzájemný boj o klienta naopak utlumí, banky se totiž logicky spojí. Jedinou opravdovou a efektivní možností je klientský a mediální tlak.
Čtenářský dotaz
Nejřijde vám drzý, že se hrabete bankám do smluv, který maj s klientama už uzavřený? dyk to nemuseli podepisovat u těch úvěrů, když se jim nelíbí poplatek za vedení, ne? jakej byznys z toho máte co? to asi nikdy nepřiznáte, jinak by se lidi mohli nasrat i na vás a vaše poplatkobijectví!
Patrik Nacher
Milý Lojzo, my se nikomu v ničem nehrabeme. Prostě a jen oslovujeme nespokojené klienty a zajišťujeme společný postup proti jednomu poplatku. Tady je krásně vidět, jaká je škála názorů klientů - jedni by bankám zákonem nařizovali, jaké mají mít poplatky a druzí naopak, aby se nikdo v ničem neangažoval. A na druhou část otázky, směřující k běžné české závisti, postavené na principu, že když se někomu pomáhá, musí to být zadarmo a kdyby z toho něco bylo, tak to tu samotnou pomoc shazuje či co a to bez ohledu na výsledek, opravdu nebudu reagovat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, zajímalo by mě proč si myslíte, že bankovní poplatky jsou vždy špatné? Není to náhodou cena za službu, která má svou cenu? Banky musí platit své zaměstnance, nájmy, IT atd. Nic přeci není zadarmo. Nebo u Vás ano?
Patrik Nacher
Pěkný den, zaprvé jsem nikdy a nikde neřekl, že všechny poplatky jsou špatné. Například bankovní poplatky za sofistikované služby, investiční bankovnictví, poplatky regulující chování klienta, který by jinak nadužíval nějakouu službu (např. určitý počet výběru z bankomatu zdarma) či "trestající" poplatky za neodpovědné chování klienta (např. opožděné splácení, jsou podle mě na místě. Zadruhé nic není zadarmo a já to také vždy a všude říkám - kdo nabízí něco zadarmo, je to podezřelé a ono se to někde projeví. U bank jde jen o to, že bez poplatků, neznamná zadarmo, protože banka vydělává jinak a to prostřednictvím úrokové marže. To jsou dvě naprosto odlišné věci - zadarmo a bez poplatků.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, půjde v soudním řízení o poplatky u hypotečních úvěrů i o poplatky u spotřebitelských úvěrů? Pokud by soud rozhodl ve prospěch klientů, lze očekávat i takový výrok soudu že se poplatky nebudou účtovat do budoucna, tudíž se nebudou vracet ty poplatky již zaplacené (vlk se nažral a koza zůstala celá)? Pokud by se vracely i již zaplacené poplatky, je zde nějaká promlčecí lhůta? Děkuji za odpověď.
Patrik Nacher
Pěkný den, ano jde obecně o poplatek za vedení úvěrového (hypotečního) účtu. Přesný výrok soudu si opravdu netroufám předpovídat, předpokládám, že rozhodne stejně jako v Německu. Promlčecí doba je 4 roky.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, máte nějaké podklady nebo myslíte si, že tradiční banky by byly schopné fungovat/vydělávat i v případě zrušení všech běžných poplatků? Např. kdyby ČS/KB/ČSOB... převzali cenovou politiku mBank/Fio se zachováním stejného servisu (síť poboček/bankomatů, počty zaměstnanců,...), uživily by se jen z čistě bankovních aktivit (úroky z úvěrů atp.)? Děkuji za odpověď
Patrik Nacher
Dobrý den, takové modelové příklady jsme do detailu nedělali, ale musím říci, že se to postupně mění k lepšímu. Když se podíváte na výsledky tří největších bank u nás, tak i přesto, že jim všem výnosy z poplatků meziročně klesly, celkový zisk šel nahoru. Takže to je možné, jde samozřejmě o tu míru. Vždy budou mezi bankami rozdíly v poplatkách a rozsahu služeb a je to tak dobře.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč jsou obecně bankovní poplatky nejdiskutovanější? Proč se nerozebírají i další poplatky, například u mobilních operátorů, kde by se dalo najít také velké množství těch ,,absurdních". Děkuji
Patrik Nacher
Dobrý den, to nevím, já se věnuji bankovním poplatkům a obecně zvyšování finanční gramotnosti a sebevědomí bankovních klientů. Kdybych začal ingerovat do dalších poplatků, byl bych za Brouka Pytlíka.... Jinak souhlas, absurdit najdeme ve všech oborech spoustu, například mě zaujal Roman Vaněk a jeho zjištění, že v mase není maso... Ve všech oborech jde o slovíčkaření a klient-spotřebitel musí být dnes stále na pozoru.
Čtenářský dotaz
jaký další poplatek máte na paškálu?
Patrik Nacher
Zdravím, o tom jsem zatím nepřemýšlel. Máte nějaký návrh?
Čtenářský dotaz
z čeho jste prosímpěkně vlastně živ? taky bych se chtěl živit kibicováním ostatních..jak to děláte?
Patrik Nacher
Dobrý den přeji vážený anonyme. Zaprvé nikoho nekibicuji, ale poskytuji informace a platformu pro bankovní klienty. Zadruhé máte možnost, založte si stránky a jděte do toho. Já jsem to tvořil a rozšiřoval 7 let, ale rád na váš projekt odkážu ze svých stránek, abyste měl lehčí začátek, než jsem měl já.
Čtenářský dotaz
spojili jste se s těmi poplatkyzpet. jake to prinasi vyhody nam lidem? diky, alex.
Patrik Nacher
Dobrý den, klientům to přináší výhodu v tom, že existuje jeden proud, jedna seriózní aktivita a není v tom zmatek. Zároveň každý z partnerů do toho přináší to, co umí nejlépe. Já bych například neuměl zpracovávat několik tisíc plných mocí každý den....
Čtenářský dotaz
před 10 dny jste slibovali, že do týdne bude kolem poplatků za úvěry jasno... zatím však ticho po pěšině. Banky vás asi těžce vyfakovaly, když se zatím nechlubíte žádným úspěechem, ne? Nebo jak vám vlastně odpověděly?
Patrik Nacher
Pěkný den, my jsme čekali na odpovědi všech 5 obeslaných bank. Nemůžeme ovlivnit rychlost jejich reakcí. Předpokládám, že do konce týdne zveřejníme jejich odpovědi. Co jsem měl možnost vidět, tak se nedomnívají, že by poplatky vybíraly v rozporu se zákonem, takže zatím stále drží svou neměnnou pozici.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, zajímalo by mě, v jaké fázi teď jste ve vyjednávání s bankami. Já jsem plnou moc té společnosti BSP poslala a zajímalo by mě, co je nového. R.
Patrik Nacher
Pěkný den, obeslali jsme 5 největších bank a nyní nám přicházejí jejich odpovědi. Do konce března ještě budeme sbírat plné moci. V mezičase už proběhly nějaké elektronické platební rozkazy, ale banka podala odpor. V dubnu plné moci zpracujeme a pošleme výzvu bankám za tyto klienty. Pokud banka nebude reagovat, přichází na řadu soud. V této fázi, pokud se klienti rozhodnou setrvat, zaplatí soudní poplatek (ve sporech do 10 tisíc jde o 400 Kč).
Čtenářský dotaz
Dobrý den, žil jsem po nějakou dobu v Anglii, kde je běžné, že u bank se za účet neplatí, pokud se nejedná o prémiový účet s určitými nebankovními výhodami. Stejně tak se neplatí u bankovních bankomatů výběry hotovosti i napříč cizími bankami. Banky žijí z obchodování s mými penězi a poskytováním půjček/hypoték. Myslíte si, že takto to může fungovat i u nás? Respektive proč se tak neděje? Naše banky už nejsou omezeny na náš trh a vlastní je zahraniční banky, které ve svých zemích takovou poplatkovou politku nevedou.
Patrik Nacher
Pěkný den, přesně tak to je. Ony ty banky u nás zkoušejí, co ten klient snese, no a když snese poplatky, tak proč je nevybírat. Je to stejné jako i v jiných oborech, v poslední době se například hovoří často o kvalitě potravin u nás ve srovnání s Rakouskem či Německem. Každopádně se ale ta situace na bankovním trhu zlepšuje a už zde působí několik bank, které klientům nabízí základní bankovní služby bez poplatků. Ta volba tu je, chce to jen ji naplnit. A pokud by se tak stalo ve větším měřítku, pohne to i s těmi velkými.
Čtenářský dotaz
Pane Nachre , kolik lidi se pridalo k tomu, jak ted vymahate ty poplatky od bank?Porad vaham plnou moc poslat, abych v tom nebal sam. P.
Patrik Nacher
Pěkný den, my jsme naposledy zveřejnili číslo přes 50 tisíc a nyní z taktických důvodů, tu statistiku již nechceme publikovat. Je to už znatelně více, ale ještě se nepřekonala hranice 100 tisíc. Sám v tom opravdu nebudete :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Nachere, určitě už máte nějaká stanoviska od bank, jak reagovaly na vaše výzvy. Mohl byste říct, které banky reagují vstřícně a které odmítavě? Děkuji.
Patrik Nacher
Pěkný den, jak už jsem psal předchozímu tazateli, do konce týdne zveřejníme všechny reakce bank. Zatím ale vesměs reagují podobně nevstřícně.
Čtenářský dotaz
Ja vam moc fandim, i tomu, ze ste se spojili s poplatkyzpet a panem nemcem...protoze na banky uz musel jit nekdo silny.Jako kazdymu v tyhle zemi, ani me se nelibi ze platim za neco, co nemusim. Sama bych se do toho nikdy nevrhla, ale vam jsem plnou moc poslala.Moc nam vsem drzim palce.Moje cela rodina se aky pridala.Diky.
Patrik Nacher
Pěkný den, děkuji za milá slova a důvěru. Je to u nás zřejmě poprvé, co se v tak velkém počtu šikují spotřebitelé. Mimochodem výsledky už jsou vidět, za poslední týdny zrušily kritizovaný poplatek čtyři banky (KB, RB, GE, LBBW a časově omezeně také ČS a UniCredit - do konce května), snad jsem nikoho nevynechal. To je ale jen první krok.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, do kdy můžu ještě poslat plnou moc? Děkuji.
Patrik Nacher
Dobrý den, do 31. března včetně.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Ráda bych se zeptala, zda je možné získat poplatky zpět i za úvěr, který jsem platila, ale již nemám? Děkuji
Patrik Nacher
Pěkný den, ano požádat můžete. Jestli je úvěr aktivní či již splacený nehraje roli.
Čtenářský dotaz
Jsem moc ráda, že jste to konečně proti bankám rozjeli, doufám, že se jen tak nevzdáte, plnou moc jsem vám již poslala. Kdy myslíte, že bude znám nějaký výsledek? Děkuji za odpověď.
Patrik Nacher
Pěkný den, děkuji za milá slova. Předpokládám, že chleba se začne lámat v dubnu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, do kdy mám ještě možnost Vám zaslat plnou moc?
Patrik Nacher
Dobrý den, do 31. března včetně tohoto dne.
Čtenářský dotaz
Zdravím,bylo mi řečeno,když jsem podepsala smlouvu s poplatkem ,tak se s tím už nedá nic dělat?Co vy na to.Děkuji Lenka R.
Patrik Nacher
Zdravím, tak to je obligátní reakce bank. Někdy banky varují, že zvednou úrokovou sazbu či to vrátí klientovi jinak, to je standardní kolíkování hřiště a tak je to třeba vnímat. Uvidíme, jak rozhodne soud, věřím tomu, že postavení spotřebitele u nás je na stejné úrovni jako v Německu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak vidíte prognózu celé kauzy?
Patrik Nacher
Dobrý den, tak u nás jsou v právním prostředí ty věci dosti nepředvídatelné a neuchopitelné, ale jsem optimista.
Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru