Ženy zatím v žádné části světa nedosáhly v politice úplné rovnoprávnosti a všude – kromě dvou států, kterými jsou Rwanda a Andora – tvoří ve volených orgánech (různě početnou) menšinu. Základním argumentem, proč je současný stav nepříznivý a vyžaduje si změnu, je argument spravedlnosti.

Ústava i zákony zaručují v mnoha státech včetně České republiky ženám a mužům rovná práva – a pokud se tak neděje, budeme to právem považovat za nedemokratické a nespravedlivé. V mnoha oblastech se však ukazuje, že možnost tato práva reálně vykonávat (v případě politiky jde o pasivní volební právo) není pro muže a pro ženy stejná. 

Z velké části je to dáno historickým vývojem, kdy po celá staletí byla politika výhradně doménou mužů, do které ženy neměly přístup vůbec, anebo jen velmi výjimečně. Dvacáté století však ženám přineslo mnohá práva a otevřelo jim dosud uzavřené možnosti, mezi nimi i právo volit a být volena. Možnost podílet se na rozhodování o věcech, které se týkají celé společnosti, tedy jak mužů, tak žen. Pokud jsou však ženy v politice výraznou menšinou (ačkoli v populaci tvoří zhruba polovinu, mezi absolventy a absolventkami vysokých škol dokonce většinu – v minulém roce to bylo 61 %) a lze vysledovat reálné bariéry, které jim v plnohodnotném zapojení do politického života brání, je potřeba usilovat o to, aby měly ženy možnost spravedlivým podílem k důležitým rozhodnutím přispět.

 

Existují však i praktičtější důvody, proč ženy do politiky aktivně zapojovat. Výzkumy dokazují, že smíšené kolektivy (z hlediska pohlaví, věku, zdravotního stavu  či etnicity) pracují lépe, efektivněji a jsou inovativnější, a to především z toho důvodu, že se v nich zhodnocují různé životní zkušenosti a pohledy. V politice se tento argument nemusí na první pohled zdát příliš platný, ovšem nelze jej přehlížet. Již bylo řečeno, že v politice jsou přijímána rozhodnutí, která se dotýkají všech – proto je důležité, aby byla zviditelněna i témata, která se dotýkají specificky žen. Ženy totiž mají v mnoha ohledech odlišnou životní zkušenost než muži.

Navíc jejich předpokládaná a mnohdy i skutečná zodpovědnost za péči o domácnost a děti je nutí efektivněji nakládat s časem – pozitivním dopadem vyššího zastoupení žen tak může být zkrácení a zefektivnění délky a průběhu jednání. Perspektiva dosud nedostatečně zastoupených žen je klíčová nejen pro identifikaci oblastí, které se dosud nestaly součástí politického rozhodování, ale i pro nacházení řešení, která budou skutečně účinná. Rozhodovací orgány, které více odrážejí skutečnou skladbu společnosti, tak budou spíše přijímat rozhodnutí a opatření s reálným pozitivním dopadem na celou společnost.

Existuje také souvislost mezi zastoupením žen v rozhodovacích pozicích a mírou korupce, o které jste se již zde na blogu mohli dočíst.  V zemích s vyšším zastoupením žen v politice je míra korupce signifikantně nižší, což prokázala řada výzkumů a analýz. Důvodů je celá řada – částečně je tato souvislost dána odlišnou výchovou žen a mužů, na základě které jsou ženy v mnoha případech empatičtější, chtějí vidět reálné výsledky své práce a nejsou ochotny riskovat a dopouštět se podvodného či nezákonného chování v takové míře jako muži. Nedávný výzkum prokázal i to, že ženy jsou méně ochotné přijímat práci, která vyžaduje etické kompromisy a došel k závěru, že větší zastoupení žen v rozhodovacích pozicích by mohlo přispět ke zlepšení etických standardů.

Otevření a zprůhlednění nominačních procesů, které je pro genderově vyváženou politiku nezbytné, má navíc pozitivní vliv na celkovou politickou kulturu. S výraznějším nárůstem počtu žen v politice (včetně mocenských pozic) nutně dojde k jejímu celkovému oživení a díky obměně „kádrů“ se do ní ve větší míře dostanou i lidé, kteří nejsou napojeni na stávající neprostupné mocenské sítě.

Rozhodně nechceme tvrdit, že političky jsou obecně lepší či slušnější než jejich mužští kolegové. Neděláme si ani iluze o tom, že by zvýšení zastoupení žen v politice samo o sobě znamenalo její okamžité zkvalitnění či automaticky lepší obhajobu „ženských“ zájmů. Ostatně o existenci nějakých specificky ženských zájmů se vedou diskuse už řadu let. Ne všechny ženy totiž mají stejnou představu o tom, co je pro ženy dobré. Navíc by ani nebylo spravedlivé po političkách chtít, aby vedle stranických zájmů, na jejichž základě byly zvoleny, obhajovaly navíc ještě nějaké specifické zájmy žen. I přesto mohou mít díky své životní zkušenosti na mnohé problémy a situace jiný pohled než muži, kteří se v obdobných situacích nikdy neocitli.

Největším přínosem vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice – za které je považováno minimálně 40 % – je podle našeho názoru v naplnění principů moderní demokracie, rozšíření pohledu na společenské problémy i jejich možná řešení a v neposlední řadě i existence vzorů pro další ženy. Dokud budeme v politice vídat pouze muže v obleku a kravatě, těžko si budeme politiku představovat jako možnost uplatnění pro ženy. A navíc, když si srovnáte fotografie původní Nečasovy čistě mužské vlády Zdroj: Archiv HNse současnou Hollandovou vládou ve Francii (kde tvoří polovinu ženy),Zdroj: zimbio.com je ta vyrovnaná nepoměrně barevnější. A svět přece není černobílý!