Billu jsem vždycky mezi českými supermarkety řadila k těm lepším. Na vyslovené hrůzy tu v regálech skoro nenarazíte a některé jejich prodavačky se umí i trochu usmívat. Dneska ráno mě ale tenhle řetězec přesvědčil, že už tu nemám kupovat ani sůl.

Proč? Billa svoje aktuální slevy propaguje letákem, který má na první straně text s titulkem "Drůbež posiluje imunitu". Pardon? Následují nějaké všeobecné fráze o vitamínech obsažených v drůbežím mase. Rozhodně žádný odkaz na nějaký výzkum nebo relevantní data, ze kterých by silné tvrzení na začátku vycházelo.

Jak mohla taková obskurnost vzniknout? Jako nejpravděpodobnější scénář se mně jeví tento. Šéf: "Pepičko, nějak nám klesají prodeje kuřat, nemůžete s tím na marketingu něco udělat?" Pepička: "Ale jo, tak tam napíšem, že drůbež posiluje imunitu. To takhle na jaře zabere."

Je paradoxní, že tenhle nepodložený nápis na letáku, je z hlediska legislativy úplně v pořádku. Pokud by však byl uveden na obalu kuřete nebo jiné konkrétní potraviny, dostal by za to výrobce dost vysokou pokutu. Od loňského roku totiž platí nařízení Evropské komise, podle nějž se na obalech potravin nesmí žonglovat tvrzeními jako "gumoví medvídci X zlepšují stav vašich kloubů" nebo "jogurt Y je to nejlepší pro vaši imunitu" , podle chuti výrobce. Nově musejí být doložena reprezentativními studiemi na dané téma. Z nějakého důvodu se však to, co platí pro obaly potravin, nevztahuje na reklamní letáky. Evropští komisaři si zřejmě neumí představit, co všechno může napadnout zaměstnance marketingu českých supermarketů.

 

Související