Sobotní nehoda letounu jihokorejské letecké společnosti Asiana Airlines na letišti v San Francisku si vyžádala nejméně dva mrtvé a 181 zraněných, informovali podle agentury AFP místní hasiči. Zbylých 124 osob z nehody vyvázlo bez zranění. Letecká společnost uvedla, že oběťmi jsou dvě čínské dívky, které seděly v zadní části letadla.

Nejméně 130 lidí bylo hospitalizováno. Jenom sanfranciská všeobecná nemocnice ošetřující zraněné na svém twitterovém účtu oznámila, že přijala desítku raněných, všechny v kritickém stavu. Podle mluvčí nemocnice jsou mezi zraněnými dvě děti a šest žen.

Na videu zveřejněném na internetu je vidět hustý sloup dýmu stoupající z letadla. Většině cestujících a členům posádky se ale podařilo včas palubu Boeingu 777 bezpečně opustit.

Na snímcích z Twitteru je patrné, že se pasažéři letadla snažili dostat z havarovaného stroje pomocí únikových východů. "Právě jsme havarovali v San Francisku. Většina lidí ale zřejmě přežila, jsem v pořádku," uvedl cestující David Eun. Boeing 777 může pojmout až 300 cestujících. Na palubě havarovaného Boeingu bylo 16 členů posádky a 291 pasažérů. Podle jihokorejské letecké společnosti Asiana Airlines, která Boeing 777 provozovala, bylo na palubě mimo jiné 141 Číňanů, 77 Jihokorejců a 61 občanů USA.

Letadlo bylo vyrobeno v roce 2006, podle expertů bylo tedy relativně nové. Podle agentury Reuters jde o první nehodu Boeingu 777 se ztrátami na životech.

"Vidím zraněné. Něco takového jsem nezažil od 11. září 2001," napsal Eun, který se charakterizoval jako fanoušek digitálních médií a častý pasažér.

Svědek havárie Anthony Castorani řekl CNN, že pozoroval oheň a při nehodě se podle něj jedno křídlo rozlomilo. Požárníkům se podařilo oheň uhasit.

Podle mluvčí Federálního úřadu pro letectví (FAA) Laury Brownové havaroval letoun na lince z jihokorejského Soulu během přistání na sanfranciském letišti. Mluvčí uvedla, že není zcela jasné, jak k havárii došlo, letoun se však podle ní patrně nejprve dotkl země a pak se teprve dostal do problémů. FBI jako příčinu vyloučila teroristický útok, a tak zbývají technická závada, nebo pochybení posádky.

Šéf Asiana Airlines na tiskové konferenci ujistil, že letoun byl v pořádku, ale vyhnul se přímé odpovědi na dotaz, zda tedy katastrofu zavinili piloti nebo dispečeři na letišti. Poznamenal jen, že tři piloti na palubě byli řádně vycvičeni a nalétali více než 10 tisíc hodin.

Při přistání začaly problémy

Jeden ze svědků nehody CNN popsal, že už při přistávání něco neladilo. "Stroj byl příliš rychlý a příliš nízko," líčil muž, který přistání pozoroval. Kola prý zavadila o překážku a letoun se začal rozpadat. "Za chvíli klouzal a otočil se. Křídla narazila na přistávací dráhu," popsal svědek. Pak se kabinou pro cestující začaly šířit plameny.

Nehody při přistání patří k jedněm z nejčastějších. "U celého letectva se hodnotí manévr vzletu a přistání jako nejsložitější. Stává se tam nejvíce nehod," uvedl pro IHNED.cz ředitel Úřadu pro odborné zjišťování leteckých nehod Pavel Štrůbl.

Asiana Airlines je druhá největší letecká společnost v Jižní Koreji. Letiště muselo po nehodě zrušit nebo odložit desítky letů, ale už hodinu poté byla nejméně jedna dráha znovu zprovozněna.

Podle serveru listu USA Today jde o první velkou havárii komerčního letadla od nehody Airbusu 300 v New Yorku v listopadu 2001. Tehdy havárii nepřežil nikdo z 260 lidí v letadle.