Z Říma do Ria

Webové stránky rome2rio vyhledávají spojení mezi dvěma libovolnými místy na světě. Služba si od června 2012 vybudovala půlmilionovou komunitu uživatelů a stále roste.

Data jsou k dispozici ve formátu GTFS. Z těchto balíčků je možné vyčíst polohy zastávek či trasy jednotlivých linek. Pro první průzkum můžete použít nástroj Schedule Viewer.

Spolujízdy

Služba Parkio cíli na firemní klienty. Umožňuje organizování spolujízdy zaměstnanců, rovněž se pak stará o správu parkovacích míst. Společným jízdám se věnuje i další služba: Avego.

Sledování spojů a bezbariérové zastávky

Mobilní aplikace TransitTimes+ pokrývá dopravu ve více jak 70 metropolích po celém světě. Plánuje dopravní spojení, varuje před výlukami a umožňuje sledovat jednotlivá vozidla v reálném čase. Uživatelé tak mohou odhadnout případné zpoždění. Aplikace, která rovněž dokáže plánovat bezbariérové cesty, stojí tři dolary (asi 60 korun) a jen pro platformu Android má více než pět tisíc stažení.

Kde začít?

O aktualizované exporty s platnými jízdními řády je zatím nutné žádat dle zákona o svobodném přístupu k informacím, jako vzor můžete použít například naši žádost, vyřízení žádosti trvá maximálně 15 dnů a je bezplatné. Nutno dodat, že jde o informace vytvořené za veřejné peníze, jejich užití tedy není nijak omezeno.

Proaktivnímu uvolnění se pražský dopravní podnik zatím brání, nicméně například se společnostmi Seznam či Google má uzavřenou rámcovou smlouvu. A minimálně druhá jmenovaná společnost dostává data zdarma.

A co zbytek republiky?

Přístup k jízdním řádům je v Česku problematický. Ač jde o data placená z veřejných peněz, z rozhodnutí ministerstva dopravy je monopolně drží jediná firma. O problematice se dočtete více ve článku Když stát prodává megabajty.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Situace se ale postupně uvolňuje, svou dopravní infrastrukturu má ve formátu GTFS brněnský dopravní podnik, obdobné plány mají také Pardubice. Otevření jsou i soukromí dopravci, například Student Agency zpřístupňuje své řády po dohodě, LEO Express má k tomuto účelu přímo programovatelné rozhraní. “Je v našem zájmu, aby všichni věděli, kdy jezdíme,” říká majitel firmy Leoš Novotný. Otázka je, kdy si to uvědomí i státní dopravní firmy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist