Na ministerstvo dopravy usedl po dlouhé době odborník na dopravu. Zdeněk Žák navíc patří k lidem, kteří si neberou servítky a mají na věci poměrně jasný názor. Ve své dočasné funkci chce vyrazit proti všem nekompetentním lidem, kteří blokují rozvoj české dopravy.

A staví se i za letitý záměr na propojení Dunaje, Odry a Labe, který výrazně podporuje prezident Miloš Zeman. Právě po jeho příchodu na Hrad megalomanský projekt průplavu Dunaj–Odra–Labe znovu ožil.

"Byli bychom blázni, kdybychom to neudělali," říká Žák o stavbě kanálu.

Zdeněk Žák (45)

Za posledních 18 let prošel řadou funkcí v české dopravě.

Byl vládním radou na ministerstvu dopravy, poradcem v Českých drahách, tajemníkem jejich správní rady, později i šéfem odboru vnějších vztahů.

V roce 2000 začal radit tehdejšímu premiérovi Miloši Zemanovi s dopravní agendou.

Stal se generálním inspektorem Českých drah (po reorganizaci dělal stejnou funkci pod hlavičkou Drážní inspekce). V roce 2006 byl kvůli údajným nesrovnalostem v hospodaření drah odvolán, nadále ale pracoval pro stát. Jako expert na dopravu se podílel na přípravě českého předsednictví EU.

V roce 2009 se stal náměstkem ministra dopravy Petra Bendla a šéfem dozorčí rady Českých drah. Kritizoval odměny vedení a během několika týdnů skončil. Začal podnikat jako odborný konzultant, působil převážně v zahraničí.

Letos v červenci se stal ministrem dopravy, nyní je v demisi.

Ředitelství vodních cest má do podzimu vypracovat studii proveditelnosti vodního koridoru. Součástí D-O-L je i vybudování kanálu u Přelouče a plavebního stupně v Děčíně. Na Přelouč je již vybraný dodavatel, který by měl začít stavět v příštím roce. S výstavbou jezu v Děčíně se počítá v letech 2015 až 2019.

Stát chce opět postavit 300 kilometrů kanálu, který propojí Labe s Dunajem - čtěte ZDE

Průplav z Dunaje do Labe vstává z mrtvých. Tady je 7 důvodů, proč ho naopak pohřbít - čtěte ZDE

Zájem o dokončení kanálu mají mimo jiné i severomoravské podniky, jako jsou Vítkovice Steel, ArcellorMital nebo Třinecké železárny, které v současnosti k vodní dopravě nemají přístup.

Případná stavba kanálu by si vyžádala desítky až stovky miliard korun. Hlavně proto má projekt řadu odpůrců, včetně bývalého ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09).

Kalousek: Zemanův kanál Dunaj-Odra-Labe by byl jako socialistická samoobsluha - čtěte ZDE

Podporu má naopak v Polsku i Rakousku. "Je to s kanálem pět minut po dvanácté, ale věříme, že se to dá zachránit," hájí průplav Žák v rozhovoru pro HN.

HN: Proč prosazujete vybudování kanálu Dunaj–Odra–Labe?

Jestli to chcete vědět, přečtěte si knihu Jana Antonína Bati Budujeme stát pro čtyřicet milionů.

HN: Je nějaká aktuální studie?

Tak ta je jasná! Jde o jednu z posledních příležitostí, jak tady velkou věc zainvestovat z evropských peněz. Byli bychom blázni, kdybychom to neudělali.

HN: Nevezme kanál dopravu třeba ČD Cargo, které je v problémech?

Vůbec ne, to je úplně falešná stopa. To nejsou soupeři. Naše civilizace je závislá na energiích, které se dováží hlavně ve formě ropy z oblastí reprezentovaných nám nepřátelskými kulturami, musíme se zajímat, jak rizika diverzifikovat. Musíme klást důraz na energie, kde jsme soběstační, to jest elektrickou energii a pak na energii, kterou jsme schopni lépe distribuovat.

Pokud je dnes levnější dovézt uhlí z Vietnamu než ho kopat v Karviné a hrozí nám, že nám někdo zavře kohoutky s ropou, tak potřebujeme kanály, jak sem to uhlí dostat. Železniční doprava je ekologická, ale je mnohem dražší právě pro obrovské dopravy substrátů.

HN: Není lepší ty peníze dát do vysokorychlostních tratí?

My ale chceme obojí. Kdo má dobrý projekt, tak si ho obhájí, kdo nemá žádný, dostane nula, kdo má deset projektů, dostane na deset projektů. Výsledek našich válek s Evropou je, že se nám vzdalují vysokorychlostní tratě i voda.

HN: A v čem je chyba?

Myslím, že se o to dřív moc nebojovalo a teď už se bojuje. Je to s kanálem pět minut po dvanácté, ale věříme, že se to dá zachránit.

Bude podle Žáka na české železnici lépe, když už Petr Žaluda není šéfem Českých drah?

Co se v ČD dělo a jak by se podle něj měly rozvíjet? Půjde to bez zadlužování?

Je možné zlevnit dálnice a jaké jsou priority v silniční síti?

Velký rozhovor se Zdeňkem Žákem čtěte v pondělních HN.Čtěte více v Hospodářských novinách

Související