Dřív tady čepovali Louny, ale to je už dávno. To ještě kousek u nádraží bydlela Maruška, hezká, opálená, pracovala v čokoládovnách a pod tím bílým pláštěm nic neměla. Ale jak říkám, to už je hódně dávno.

Železniční stanice Rohatec leží na trati z Břeclavi do Přerova. Čokoládovnu zavřeli před deseti lety, Louny v nádražce už netočí. Paní Maruška ale žije dál - jako nesmrtelný tip na sociální síti Foursquare.

Podobných tipů najdete na Foursquare stovky. Majitelé chytrých mobilů s ostatními sdílí většinou užitečné rady: kdy má otevřeno místní nádražka, jak dosáhnout nejvýhodnější slevy na jízdné, jaké jsou místní zajímavosti nebo na co si dát pozor.

Velkou část nádraží, stanic a zastávek si můžete prohlédnout na fotkách. Třeba deštivou podzimní atmosféru v Řitonicích, rozpadlou zastávku ve Vlásenici nebo bustu zadku Járy Cimrmana v Kaprouně.

Podívejte se i na seznam železničních zajímavostí, na kterém najdete téměř třicet tipů na výlet. Postupně se navíc rozrůstá.

Prohlédněte si svou trať na mapě

Železniční síť s tipy a fotkami uživatelů Foursquare najdete na naší interaktivní mapě. Velikost kruhu kolem stanice ukazuje počet jejích návštěvníků na Foursquare, po rozkliknutí stanice uvidíte tipy. Kolečkem myši můžete mapu přibližovat a oddalovat. Na Foursquare chybí některé menší stanice a zastávky, protože je zakládají sami uživatelé. Ze stejného důvodu nejsou některé tipy aktuální.  

Kde jsou u nás vlak-friendly regiony?

Když se na mapu podíváme očima dlouhodobého fanouška železnice, vystoupí z ní několik trendů. Například regiony s velkou oblibou vlakové dopravy. První z nich, železniční spoje v okolí Prahy, patří k nejvytíženějším v celém Česku a ve špičce balancují na hranici vytíženosti.

Další oblast, kde se železnici daří, je trať mezi Libercem, Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Celkový počet návštěv na Foursquare na této trati - bez Liberce, odkud směřují vlaky i jinými směry - je přes čtyři tisíce; jde o nevytíženější rameno osobních vlaků hned po pražské a brněnské příměstské dopravě (ani v ostravské aglomeraci takhle vytížená trať není). Vyšší počet návštěv lze ovšem zdůvodnit i novými vozy RegioSpider, které mají zásuvku a Wi-Fi připojení.

Poslední vlakovou výspou je spoj mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Hradec je také podle počtu návštěv suverénně největší stanice, která neleží na koridoru z Prahy na Ostravu nebo Vídeň. Většina vlaků, které sem zajíždějí, jsou RegioPantery na cestě z Pardubic do Jaroměře - opět vlaky se zásuvkami a Wi-Fi.

Nejvíc návštěv pak sklidí stanice na zmíněném koridoru: Pardubice, Brno, Olomouc, Ostrava, Hranice, Otrokovice, Břeclav...). Trať Praha-Olomouc-Ostrava je opět ve špičce na hranici kapacity. 

Relativně málo lidí navštíví nádraží v Karlových Varech, Jihlavě a Českých Budějovicích. První dvě města mají kvalitní silniční spojení s Prahou (s levnými autobusovými spoji Student Agency), naopak železniční spojení je velmi pomalé. V případě Jihlavy dokonce přímé vlakové spojení s Prahou neexistuje. Karlovy Vary i České Budějovice sice přímé vlakové spojení s Prahou mají, jezdí zde ale jedny z nejstarších rychlíkových osobních vozů z celé flotily Českých drah (mimo jiné tradiční "koženky").