Začal bych dotazem na outsourcingové služby. Nepřišli jste s nimi příliš pozdě?

S MPS (Managed Print Services) jsme začali před třemi lety, nicméně je to určitě později než konkurence.

MPS bylo doménou výrobců kopírek. Naše místo na trhu však bylo a je spíše ve standardním prodeji. Protože však víme, že trend trhu v některých oblastech směřuje ve prospěch MPS, začali jsme působit také v této kategorii.

Dalo by se to vyložit i tak, že se MPS trend posouvá k menším a středním firmám?

Úplně takto bych to negeneralizoval. Záleží na individuální situaci firmy. Přenést starost o tiskové služby na externího dodavatele, pokud firma nemá vlastního IT manažera, může být lákavé, ale nemusí to být vždy ekonomicky výhodné.

Záleží na průměrném pokrytí stránky tonerem, na počtu a typech zařízení. Je třeba zvážit hlediska efektivity. I při velkých nákladech může být pro některé firmy výhodnější nákup vlastních strojů a spotřebního materiálu nežli outsourcing.

Oslovujete službou spíše stávající nebo nové zákazníky?

Naše stávající zákazníky samozřejmě nijak nepřesvědčujeme, aby přešli na MPS. Spíše se snažíme získat zákazníky nové.

U stávajících zákazníků tedy silná poptávka po MPS není?

Zatím ne. Naši stávající zákazníci jsou si vědomi výhod, které jim nabízí standardní pořízení a provoz zařízení.

Jaké konkurenční výhody poskytuje vámi nabízená služba Print Optimizer?

My nenabízíme zákazníkovi v rámci návrhu tiskového řešení pouze velké A3 multifunkce, ale dokážeme na základě jeho potřeb nabídnout kombinaci stolních tiskáren a chodbových multifunkcí, kdy bereme v potaz i uživatelské pohodlí. Na rozdíl od některých výrobců kopírek jsme schopni nabídnout zákazníkům vhodnou kombinaci zařízení A4 a A3.

Nové řady Oki MC700 a MB700 přicházejí s konceptem Smart Extendable Platform. Jaké výhody přináší?

Tato otevřená platforma přináší pro uživatele dvě nové možnosti: ovládat multifunkční zařízení pomocí různých externích softwarových aplikací a také ovládat tyto externí aplikace, a to přímo na dotykovém displeji multifunkčního zařízení. Velkou výhodou je možnost využití jak stávajících softwarových produktů, tak vlastních, nově naprogramovaných.

Snažíte se tedy aktivně spolupracovat s výrobci softwaru?

Ano, spolupracujeme například se společností Alidata, která je výrobcem softwaru pro řízení tisku Output Manager, a se společností ABBYY, dodatelem OCR software. Spolupracujeme však samozřejmě i s lokálními firmami, například s Y Soft

OKI je průkopníkem technologie LED. Vnímají ji už zákazníci jako plnohodnotnou alternativu k laseru?

Myslím, že je tomu tak již dlouho, a dokazuje to fakt, že i jiní výrobci tiskových zařízení přecházejí na technologii LED. Příkladem je například Xerox. Potvrdilo se, že LED technologie rozhodně nebyla slepou uličkou vývoje.

Někteří výrobci laserových tiskáren nabízejí pouze standardní roční záruku vůči firmám, případně dvouletou vůči spotřebitelům, my nabízíme pro všechny zákaznické segmenty tříletou záruku. Dovolit si to můžeme právě díky LED technologii, která má méně pohyblivých částí, méně se opotřebovává a umožňuje vyrábět robustní zařízení.

Stále poskytujete doživotní záruku na tiskovou hlavu LED?

Ano. Pro uživatele jde o zásadní výhodu při dlouhodobém provozu tiskového zařízení.

Jak reagujete na trend mobility?

U našich nejnovějších modelů multifunkčních zařízení je zajištěna kompatibilita s rozhraním AirPrint, které umožňuje tisk bez nutnosti instalace tiskového ovladače. Díky tomuto rozhraní si iPhone nebo iPad dokáže najít nejbližší tiskárnu a bezdrátově na ní tiskovou úlohu vytisknout.

Navíc některé naše nové modely multifunkčních zařízení mají možnost Wi-Fi připojení.

Většina výrobců ignoruje potřeby tisku na starších platformách. Jak jste na tom s ovladači vy?

Ve standardních platformách poskytujeme ovladače od Windows XP výše, samozřejmě podporujeme i Linux a Mac. Výhodou některých našich tiskáren navíc je, že mohou stále tisknout i v prostředí DOS.

Navíc disponujeme univerzálním ovladačem, díky kterému lze tisknout na různých zařízeních bez nutnosti instalace konkrétního ovladače pro každý stroj. Sice nevyužije některé speciální funkce jednotlivých tiskáren, ale potřeby běžného uživatele pokryje. Předností pro IT manažery ve firmách je, že nemusí nasazovat mnoho různých ovladačů.

Zabrousil bych do bezpapírové kanceláře. V minulosti jste se tomuto tématu hodně věnovali, jak vypadá situace v dnešní době?

Bezpapírová kancelář je, spíše mýtus než realita. Myslím si, že i data od společnosti IDC dokazují, že k bezpapírové kanceláři se obecně nijak neblížíme. S postupným přechodem z tiskáren k multifunkčním zařízením se počet vytištěných nebo zkopírovaných stránek spíše zvyšuje, obzvláště u barevného laseru, kde dle společnosti IDC došlo celosvětově k meziročnímu nárůstu vytištěných stránek asi o 12 %.

Otázkou samozřejmě je, jak se v budoucnosti projeví růst počtu uživatelů mobilních zařízení. Nicméně tablety jsou zatím spíše doménou domácností než firem.

Přesto: Jste schopni uspokojit i potřeby zákazníka usilujícího o bezpapírovou kancelář?

Díky možnostem propojení externího softwaru s našimi novými řadami multifunkčních zařízení v rámci Smart Extendable Platform se mohou uplatnit i pro řešení Document Management System. Je to jedna z oblastí, kam směřujeme.

Oki se na českém a slovenském trhu velice daří. Prodeje Oki tu oproti jiným regionům rostou. Čím to je?

Řekl bych, že především tím, že máme stabilní tým. Nevzpomínám si, že by v posledních několika letech, s výjimkou mateřské, někdo z firmy odešel. Navíc jde o tým výrazně zaměřený na podporu koncových zákazníků. To bude asi citelná výhoda oproti konkurenci a některým jiným zemím v regionu.

Vím však také o dalších výrobcích tiskáren, kteří jsou v Česku velmi úspěšní ve srovnání s okolními zeměmi. Možná je to tedy i českou pečlivostí a pracovitostí.

Jak se tedy vyvíjí trh tiskáren a multifunkčních zařízení v ČR?

Za první pololetí letošního roku je dle společnosti IDC patrný výrazný meziroční pokles v prodeji inkoustových tiskáren a multifunkčních zařízení, řádově ze 130 tisíc na 90 tisíc kusů. Prodej černobílých laserových a LED tiskáren a multifunkcí meziročně za první polovinu roku poklesl ze 70 tisíc na 60 tisíc kusů. V porovnání s tím je kusový pokles prodeje barevných laserových a LED zařízení z 21 na 20 tisíc zanedbatelný.Přes pokles počtu prodaných kusů však celková hodnota trhu mírně vzrostla. Klesla u inkoustu a černobílého laseru, ale barevný laser tuto ztrátu vykompenzoval.

Podle IDC je to dáno především tím, že někteří výrobci opustili vstupní segment inkoustových a černobílých laserových tiskáren. Prodává se vyšší procento dražších zařízení, což také znamená, vzhledem k pravidlu "čím dražší zařízení, tím levnější provoz", že uživatelé tisknou levněji.

Že by se vnímání ceny za celkové vlastnictví zařízení konečně začalo prosazovat v praxi?

Zákazník je stále vzdělanější. Už se nedívá pouze na pořizovací cenu, ale zkoumá celkové náklady na vlastnictví tiskárny. Tedy i provozní náklady po očekávanou dobu provozu

Výrazný vliv na to má i fakt, že profesionální zařízení šla v průběhu času s cenou výrazně dolů, profesionální tiskárna i multifunkce je dnes dostupná jakékoliv firmě.

Zmínil bych zvláště kategorii A4 barevná multifunkce. V posledních dvou měsících jsme se v rámci naší akce dostali v koncové ceně až pod 5000 Kč bez DPH. To už je cena, za kterou si takovou profesionální LED multifunkci mohou pořídit i domácnosti. Domácímu použití profesionální zařízení plně vyhoví, protože jsou barevná, kopírují, skenují a tisknou oboustranně a jsou finančně dostupná. Tonery v průměru postačí koupit jednou za dva roky, což nás sice netěší, ale je to realita, a pokud jsou zákazníci spokojeni, je to fajn.

Stále s ohledem na specifika vašeho toneru platí, že se nemusíte obávat trhu s neoriginálními kazetami?

Je to těžké objektivně posoudit, protože nemáme přesná data, kolik procent tonerů do našich tiskáren prodají alternativní výrobci. Ale máte pravdu, že zvláště u našich barevných tiskáren je velmi těžké toner napodobit.

U černobílých tiskáren je to obecně jednodušší, nejen upoužití OKI, ale i u ostatních výrobců. Ale i zde máme specifické vlastnosti toneru, takže pro alternativní výrobce není jednoduché vyrobit tonerovou kazetu OKI v dostatečné kvalitě. A když už se kvalitou blíží, není o moc levnější.

Navíc poskytujeme třetí rok záruky zdarma s podmínkou, že zákazník bude používat originální spotřební materiál. Při cenách případných oprav a v kombinaci ostatních zmíněných faktorů se alternativní spotřební materiál většinou nevyplatí.

A pak, neoriginální segment se týká především domácností, což není úplně naše doména. I proto tímto nejsme tolik zatíženi.

Pojďme závěrem na srovnání českého trhu s evropským a světovým.

Český trh je někde mezi západním a východním, spíše se ale blíží svou charakteristikou k trhu západnímu. Je mnohem lépe vyvinut než v jiných zemích z bývalého východního bloku. Zatím jsme ještě nedosáhli západního trhu ze 100 %, ale velmi se k němu přibližujeme, společně se Slovinskem. Je to patrné zejména na zvýšeném podílu používání barevného laseru.

Podstatným rozdílem je, že západní trh dlouhodobě táhnou obměny zařízení, kdežto u nás měly významný podíl prvotní instalace. S jejich ubýváním se ovšem růst zpomaluje.

Při porovnání českého a slovenského trhu, kde počtem obyvatel jsme zhruba na poměru 2:1, poměr trhu vykazuje 3 až 3,5:1 ve prospěch českého trhu. Český trh je na počet obyvatel větší z pohledu počtu zařízení i obratu. Na Slovensku jsou velmi úspěšné černobílé multifunkce, v Čechách spíše barevné. Na Slovensku spíše dominují levné low-endové modely, v Čechách zákazník více přemýšlí o celkových nákladech na provoz a na vlastnictví.

Pokud se podíváme na světová čísla z pohledu vytištěných stránek, tak celosvětový objem tisku vloni dle statistik proti očekávání mírně poklesl, a to o 1,5 %, a poměr je v zásadě takový, že západní země v tomto ukazateli mírně poklesly a v rozvojovém světě objem tisku vzrostl. Je ale třeba zmínit, že například ve Spojených státech sice došlo k poklesu počtu potištěných stránek, ale z vysoké startovací pozice. Kdyby došlo v USA k poklesu objemu tisku po dobu dalších pěti a více let, teprve by se tento objem v průměru na počet obyvatel přiblížil k našemu.

 

Miroslav Tyburec (46)pracuje pro společnost Oki Systems (Czech and Slovak) již od roku 1995. Začínal na pozici finančního ředitele, později působil jako obchodní a marketingový ředitel, v současnosti zastává post generálního ředitele české a slovenské pobočky. V minulosti působil například ve firmách Škodaexport, ČSOB, Bayerische Vereinsbank nebo Electrolux. Tyburec vystudoval VŠE Praha, obor Ekonomika průmyslu.


FOTO: ONDŘEJ PETRLÍK