Amazon vyvolal solidní pozdvižení, když oznámil, že v budoucnu chystá využívat drony pro rozvážku zboží. Prý tak bude moci doručit zboží až do 30 minut od objednávky. Zpráva okamžitě vyvolala tři typy reakcí:

  • WOW! To je boží.
  • WTF? To je děsivý.
  • OLOL! To je nesmysl.

Důvodů k OLOL! je řada a některé zmiňuje sám rovnou šéf Amazonu Jeff Bezos. Používat takto drony je momentálně zakázané a regulace se nezmění dřív než v roce 2015. A ani v roce 2015 ji jistě nepřepíšou tak, že by hned umožnila dronům drondit po městě a rozvážet pizzu nebo iPady. Připočítejte minimálně dalších pět let.

Drony jsou sexy, ale jejich využití je často nevýhodné, nese s sebou komplikace a rizika (balíčky padající na hlavu miminek v kočárcích, balíčky, které se stanou obětí zlodějů) a vůbec. Takže nás to svádí k myšlence, že je to celé jen humbuk a že to sám Amazon dobře ví. A jsme u první spekulace na téma „co je za tím doopravdy“.

1. Je to jen chytré PR

Amazon je obvykle absolutně nekomunikativní firma. Její tiskoví mluvčí patří mezi mistry světa v počtu „no comment“ odpovědí za minutu. Když tedy najednou v televizní show představí takovou divokou novotu jako „Amazon Prime Air“, je to podezřelé. Není to nakonec tak, že novinku vypustili úmyslně krátce před „cyber monday“, tedy před dnem nákupního šílenství, aby k sobě přitáhli pozornost? Respektive aby ji k sobě nedejbože nepřitáhla konkurence?

Amazon se navíc poslední dobou dostával do zpráv spíš díky nespokojeným zaměstnancům v Německu, sporům ohledně daní a různým studiím o tom, že pracovat ve skladu Amazonu je nevědecky řečeno na palici.

2. Bezos se bojí, že nebude cool

Jak připomíná BusinessWeek, Bezos kdysi v interním mailu zdůraznil, jak je důležité působit navenek jako inovátor. Inovátoři jsou přeci strašně cool. A velké firmy ne – pokud ovšem nemají punc inovátorů.

Možná je v tom i trochu nějakého „komplexu Jobs“ – kdo by nechtěl být u veřejnosti zapsaný jako velký vizionář? Uměl to Steve Jobs, umí to Elon Musk, trochu Larry Page a Richard Branson. Pro Bezose musí být lákavé se do takové kategorie dostat.

Vizionářství je i jistá obrana proti investorům. Firma možná nedosahuje zisku, ale „dělá na něčem fakt velkém“! A pak to určitě už přijde. To souvisí i s třetím bodem...

3. Je to radikální obrana

Bezos v rozhovoru pro CBS i jinde říkává, že každá slavná firma si jednou nepohlídá nějakou zprvu nenápadnou, ale nakonec významnou změnu ve svém odvětví – a zanikne. Cílem Bezose prý je, aby se toho v případě Amazonu nedožil.

Když se podíváte na to, jak Amazon funguje, tak zjistíte, že Bezos opravdu věnuje spoustu energie tomu, aby si Amazon ohlídal svoji pozici. Svět už si dělá legraci z toho, že Amazon je jediná charita podporovaná investory pro blaho zákazníků, protože ačkoli je jako e-shop neuvěřitelně úspěšný a ohromný, investoři z toho moc nemají. Bezos drží marže co nejnižší a neustále investuje do infrastruktury a logistiky. Všichni doufají, že jednoho dne Amazon svoji dominanci zpeněží a začne vlastníkům vydělávat neskutečné částky. A ono furt nic.

Amazon hodně investuje do šíleně nákladných a komplikovaných programů, jako je Amazon Fresh, tedy rozvážka potravin a dalšího zboží hned v den objednávky. Bojí se totiž rizika, že když to neudělají oni, možná s tím přijde někdo jiný a Amazon bude mít velkou konkurenční nevýhodu. Jak tvrdý oříšek to je, ukazuje fakt, že projekt Amazon Fresh běžel šest let pouze v Seattlu a až nyní se rozšiřuje i do Kalifornie. Je to extrémně drahé, náročné, omezeně dostupné, nevýhodné, zdlouhavé – a nutné.

Z toho pohledu Amazon prostě musí zkoumat i takové výstřelky, jako je dodávka zboží s pomocí dronů. Musí mít obšancovanou i tuhle cestu, kdyby náhodou... A nehraje roli, že to bude možnost, která dává smysl jen někdy. To dovážka potravin v den objednávky taky.

Dovoz zboží s pomocí dronů je typický „moon-shot“: extrémně ambiciózní projekt s velmi nejistým výsledkem. Takových se ve světě technologií objevuje spousta: viz třeba nedávná výzva Googlu, že hodlá bojovat proti stárnutí a umírání. Vždy je to UFO, většinou to vůbec nedopadne, ale občas se zadaří – a pak to změní úplně všechno. Ostatně před pár lety bychom taky asi nevěřili, jak blízko k realitě jsou samojezdící auta.

Nový moon-shot se objevuje každou chvíli a PR je jen jedna součástka hry. Například NY Times právě vyšťouraly, že otec operačního systému Android Andy Rubin rozjíždí v Googlu velký výzkum v oblasti robotiky. Tvrdí, že cílem je revoluce ve výrobě, ale co my víme. Možná se tedy kromě dronů pomalu připravujte na roboty, co skočí do samojezdícího auta / budou zároveň samojezdícím autem a přivezou vám zboží domů.

V konečném důsledku je tedy "amazoní" PR s drony naprosto totéž jako jejich investice do boje za dovoz zboží v den objednávky. Pokud existuje teoretická cesta, jak dosáhnout předávky v rámci 30 minut, musí to ozkoušet, jinak si vytváří svou Achillovu patu.

Je tu také možnost, že celá akce s drony nemíří ani na klienty, ani na investory, ani na média, ale k úřadům. Pokud Amazon už nyní vyvolá humbuk kolem komerčního využívání dronů, říká si tím hlasitě o místo při jednání s úřady o budoucích pravidlech. Je to tedy vlastně čistý lobbing.

A jak je to tedy doopravdy? Jeff Bezos se mi z nějakého záhadného důvodu poslední dobou moc nesvěřuje, ale můj osobní tip je, že se tu prostě sešly všechny tři věci naráz. Bezos to opravdu myslí vážně, byť je to šílenost. Chápe, jak velké následky by ta šílenost měla, kdyby náhodou vyšla. Taky chápe, jak přitažlivé je být pošahaným inovátorem – géniem. A rozhodně se mu hodí ošálit investory i veřejnost a odlákat pozornost od otravných témat, jako jsou pracovní podmínky v Amazonu, a naopak nadchnout kupující v době nákupní horečky a vyzmizíkovat konkurenci.