Otázka do ankety:

Upřednostňujete průběžné poplatky za investice nebo souhlasíte spíše s předplacenými poplatky a liší-li se toto, co do velikosti investované částky a různých časových horizontů?

 

ING. MIROSLAV SPOLEK

ŘEDITEL, SPOLEK S.R.O.

Nelze jednoznačně říci, zda upřednostňuji průběžné, či předplacené poplatky. Záleží na produktu, na situaci klienta a také na investičním horizontu. U investic s kratším investičním horizontem (např. do 5 let) doporučuji spíše předplacené poplatky. U delších investičních horizontů pak průběžné poplatky rozpočítané na celou dobu investice, pokud to produkt umožňuje. Praxe totiž říká, že většina klientů dlouhodobější investiční horizont nedodrží. Jelikož se poplatek vypočítá mimo jiné z celkové výše investované částky v daném horizontu a klient ukončí investici dříve, pak zbytečně platí poplatek. Vstupní poplatek bohužel není jediným. Poradce by měl vždy klienta informovat o všech poplatcích a celkové nákladovosti fondu. Konečné rozhodnutí je pak na klientovi.

 

JANA MICHALÍKOVÁ

VÝKONNÁ ŘEDITELKA ASOCIACE PRO KAPITÁLOVÝ TRH ČR

Předně upřednostňuji poplatky, které jsou transparentní a účelně vynaložené. Tedy ty, u kterých přesně vím, kolik, kdy a za co zaplatím. U investičních fondů jsou ohledně nastavení poplatků a jejich zveřejňování velmi přísná pravidla, tedy poplatky můžu hezky srovnávat. Z hlediska posouzení, zda průběžné nebo předplacené záleží zejména na tom, zda je poskytnutá sleva za předplacený poplatek a v jaké je výši, zda počítám s tím, že bych investici ukončila ještě před stanoveným horizontem, ale také samotný horizont. Ale protože tyto vstupní údaje jsou u každé investice jiné, tak takto obecně konkrétní variantu nepreferuji a při každé investici se rozhoduji zvlášť.

 

 

PETER MICHAJLOV

JEDNATEL SPOLEČNOSTI FINBERRY, S.R.O.

Dlouhodobé pravidelné investice jsou ze své podstaty otevřené produkty, ze kterých může klient v čase vystoupit, nebo dělat změny v jejich struktuře a výše pravidelné investice (např. změna finanční situace, rodinných poměrů, nebo obecně změna situace na finančních trzích) a tedy i péče finančního poradce o klienta má být dlouhodobá, s jeho pravidelným odměňováním. Předplacení poplatku je většinou motivováno pouhou snahou prodejce o jednorázové vyplacení prodejní provize. Poplatek předplacený na patnáct, dvacet a někdy i více let dopředu pro klienta prakticky znamená, že si nenávratně předplácí i budoucí období, ve kterých již daný produkt třeba vůbec nebude využívat (dřívější dosažení svých investičních cílů, budoucí neakceptované změny parametrů produktu nebo jiné subjektivní rozhodnutí klienta).

 

PETR SLAD

JEDNATEL OCCAM CONSULT S.R.O.

Většina našich klientů využívá honorářových služeb, kde vstupní poplatky neúčtujeme. Klientská portfolia zároveň obsahují významné procento investičních nástrojů, které se obchodují přímo na burzách (investiční certifikáty, akcie a ETF) a vstupní poplatky ani nemají. Obchodní partneři, se kterými převážně spolupracujeme, českou specialitu - předplacené vstupní poplatky u pravidelného investování, stejně neumí vyúčtovat.

Klienti, kteří spoří malé částky do 3000 Kč měsíčně u českých firem, nikdy předplacené poplatky u fondů nevyužívají. Ty nejsou v naší firmě doporučovány.

 

 

FILIP DUCHOŇ

OBCHODNÍ ŘEDITEL FINCETRUM, S.R.O.

Volba mezi průběžnými a předplacenými poplatky vždy záleží na konkrétní situaci. Výhodou předplacených poplatků může být sleva na celkovém poplatku a zároveň motivace k dodržení investičního horizontu. Pokud jej však klient nedodrží, tak o předplacené poplatky přichází. Taková situace ale není žádoucí, proto je třeba velmi pečlivě zvažovat, zda si klient předplácí jen to, co opravdu využije. Výhodou průběžných poplatků je naopak to, že klient může v případě potřeby prakticky bez postihů své pravidelné investice kdykoli přerušit nebo úplně přestat platit. Další výhodou je, že se investují prostředky již z prvních úložek, takže se může klient na výkonnosti své investice podílet již od počátku a takto vložené prostředky se mohou zhodnocovat delší dobu. Obecně lze říci, že upřednostňujeme spíše poplatky průběžné, a to zejména na delších horizontech a vyšších částkách, kdy se zvyšuje riziko, že celý horizont nakonec nebude dodržen.

 

LUCIE SIMPARTLOVÁ

ŘEDITELKA PARTNERS INVESTIČNÍ SPOLEČNOSTI

Obě varianty způsobu hrazení poplatků u pravidelných investic mají své pro a proti. Pro standardního klienta, kterému s největší pravděpodobností nehrozí, že se dostane do situace, kdy bude muset ukončit pravidelné investování, je vhodnější volba předplaceného poplatku, která přináší slevu na sazbě poplatku oproti sazbám hrazených průběžně. Předplacený poplatek svým způsobem klienta rovněž motivuje k investiční disciplíně. Průběžnou variantu bych spíše doporučila klientovi, který zjevně nemá svůj život zcela uspořádaný a může mít již za pár měsíců potíž s pravidelnou úhradou i relativně malé částky. Riziko, že si předplatí investici, kterou nebude schopen hradit a přijde o předplacený poplatek, je velké.

 

 

JAN LENER

ŘEDITEL KOMUNIKACE A PR

Ano, předplacené poplatky za investice u většiny klientů upřednostňujeme. Klient zaplatí na začátku odměnu finančnímu poradci za jeho profesionální službu, stejně jako je to u jiných finančních produktů - například u stavebního spoření. Když se předplacený poplatek rozpočítá na délku investičního období, vychází pravidelné investice ve srovnání s jinými finančními produkty, například IŽP, jednoznačně levněji. Oproti průběžně placeným poplatkům za investice je jednorázově předplacený poplatek pro klienty zvýhodněn slevou.

Podle našich zkušeností má předplacený poplatek za investování také pozitivní vliv na disciplínu investorů. Klienti pak nemají tendenci podléhat emocím při krátkodobých výkyvech na finančním trhu a v panice prodávat podílové listy se ztrátou. Investoři, kteří zaplatí poplatek předem, zpravidla vydrží až do konce investičního období, což pro ně znamená vyšší pravděpodobnost dosáhnout na předpokládané zhodnocení investice.