Mám přítele. Neoplývá bohatstvím, ale dává rád tam, kde může a kde se osobně přesvědčí o účinnosti svých peněz. Dává kdykoliv. Není nikdy omezen politikou, svátky a nevyřčeným morálním nárokem svátečního dávání doslova trpí. Tím spíš organizovanými kampaněmi. Se zvláštní citlivostí nese místa, kde je vše nastaveno tak, aby se člověk, který nedá anebo nedá dost, cítil provinile. A já mu velmi rozumím!

Motiv první: Styď se!

Tenhle týden budou hotovi s Vánocemi i pravoslavní. Tak snad křesťané snesou krapet té dekonstrukce tradice. Ve vánočních textech jsou viníci, u nichž není jasné, že se nechali inspirovat sobectvím. Například Betlémští, kteří neměli místa v útulku. Nic nevylučuje možnost, že právě stáj byla daleko vhodnější pro zrození nového života než hromadný útulek s minimálním soukromím. A že si to vyhodnotili mladí rodičové sami a stáj zvítězila. Biblický text tuto možnost nezavrhuje. Nikdo, tím spíše Maria, si neposteskl a nebyl pobouřen. Až my o pár tisíc let později, protože se to hodí.

Motiv druhý: Kampaň

Nelze spoléhat na to, že když člověk vidí orazítkovanou kasičku, upustí do ní celkem samozřejmě. Samozřejmě jsou lidé, kteří si i charitu plánují. Starší paní mi přes plot podávala obálku s připravenou tisícovkou s postesknutím, že tentokrát koledníci nepřišli. Fakt, nepřišli. Datum na zárubni si musím opravit sám. A tisícovku odevzdám. Už vím, že ji dostane rodina se synkem trpícím formou autismu. Kampaň nemusí být špatná, ale musí ji dobře zvládnout jak koledníci, tak dárci.

Jak to vlastně bylo s tou pastorelou? Pastýři mohli představovat jinou kategorii než štědré Valachy z hor. Mohli to být, a nejspíš byli, muži, kteří hlídali pod širým nebem stáda beránků určených pro obětní obřady v chrámě. Pár kilometrů od Jeruzaléma nebylo bezpečno. Divoká zvěř a zloději nikdy nechyběli. Beránci se narodili a byli vykrmeni jinde, sem je jenom nahnali a budou se prodávat obětníkům. A tak se pastýři či spíše zaměstnanci svátostného průmyslu svaté rodině hodili. Měli zkušenosti s ochranou vyvolených k obětem. Byli to chlapi od rány. Ježíšova první ochranka. Není divu, že měli Josefovi a Marii co říct, když právě jim připadl těžký úkol ochránit a vychovat toho, který se později nechá obětovat. Maria si prý pečlivě naskládala do paměti jejich slova.

Motiv třetí: Rádi bychom něco dali

„Pokud bych měl něco dát, zajímalo by mne mnoho věcí, chtěl bych dát kus sebe, zapojte mne do celé akce. Dejte mi zažít atmosféru. Ukažte mi, že to bude fungovat a můj vklad je jistý.” Když tohle slyším, tak nebrunátním vzteky. Ale chápu to. Dokonce chápu, pokud se část obnosu stane skutečným darem a část bude součástí podnikání, které má přinést zisk. Já partnerem podnikání nebudu, ale vím, na koho ukázat, kdo to umí transparentně a užitečně.

Podobně jen velmi málo víme o motivech mágů. Především to, že byli notně zmateni; do Betléma se dostali mimochodem, a jak to bývá, jejich kroky zařídila nějaká prozřetelnost. Dobročinné klanění mělo dost dlouhou informační kampaň, taky nezbytné rešerše, které židovští zákoníci provedli volky nevolky. Klidně mágů mohlo být víc, nikde se o tom nepíše. Jen jejich dary, které se rozuměly samy sebou, byly tři. Ale na darech tak nezáleželo. Dávat pro syny Východu bylo a je přirozené a pravidelné, stejně jako přijímat. Určitě to ale nebylo to nejpodstatnější. Vzácnost astrologické a astronomické delegace byla v něčem jiném. Ten malý kluk byl od narození také králem pohanů.

Nemám strach, že by ubylo peněz na charitu. A když jich bude méně, zmizí ty, které byly dány jaksi automaticky, ze soucitu a dalších motivů, které se vytratily. Zda bude zralých dárců přibývat, to záleží také na příjemcích.