České internetové firmy se postavily proti praktikám největšího světového vyhledávače Google. Vadí jim zobrazování cizího obsahu i manipulace s výsledky vyhledávání.

Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které tuzemské internetové podnikatele zastřešuje, to oznámilo na úterní tiskové konferenci. 

Firmám vadí zejména služba Google Images, jež od loňska zobrazuje vyhledané snímky v mimořádně velkých náhledech, které často odpovídají původnímu rozlišení. V praxi tak nabízí cizí obsah bez kompenzace tvůrcům a majitelům.

Dalším problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Jde například o nákupní rádce Google Shopping. Uživatel se přitom může mylně domnívat, že jde o přirozený výsledek vyhledávání, nikoliv o reklamu.

"Provedeme významné změny ve způsobu, jakým Google působí v Evropě. Spolupracujeme s Evropskou komisí na řešení vznesených připomínek a těšíme se na vyřešení této záležitosti," uvedl již dříve viceprezident firmy Kent Walker.

Vyhledávací praktiky řeší i Evropská komise

Evropská komise vede kvůli stejným věcem s Googlem antimonopolní řízení. Sdružení se k řízení připojilo a zároveň vyzvalo českou vládu, aby se postavila na stranu českých firem a vytvořila tlak na evropskou exekutivu, která má v červnu rozhodnout, zda dá praktikám Googlu po navržených úpravách zelenou.

V případě, že se tak stane, SPIR se bude bránit u českých soudů a zároveň zahájí informační kampaň o praktikách Googlu.

Kdyby Evropská komise za určitých podmínek umožnila Googlu nabízet své služby, mohlo by to podle Jana Simkaniče ze SPIR znamenat zánik řady menších lokálních internetových firem i oslabení těch velkých.

Google má na evropském trhu internetového vyhledávání podíl přes 90 procent a postupně přes vyhledávání posiluje i své další služby. V Česku je zatím jeho pozice slabší kvůli silnému lokálnímu Seznamu.cz.