Byl to trochu zvláštní pocit. Montážní linka se totiž obvykle pohybuje dost rychle a zhruba každou minutu z ní jedno auto sjede. Náběh výroby nových modelů však vypadá úplně jinak. Na jednom pracovišti někdo něco zvolna udělá, načež vůz obestoupí skupina pracovníků a výsledek operace velice dlouze kontrolují a komentují.

Tempo se ovšem bude podstatně zrychlovat. Na plnou produkci se chce TPCA dostat letos v říjnu a do té doby přijme 700 nových pracovníků – pohříchu agenturních. TPCA by chtěla v příštím roce opět vyrobit zhruba 300 tisíc aut (loni jich už bylo jen přibližně 185 tisíc), ale zda se jí to podaří, bude záležet na celkovém vývoji evropského automobilového trhu a na tom, jak se zákazníkům nové modely zalíbí.

Protože v Kolíně vznikla TPCA a v bratislavském závodě Volkswagenu vyrábějí minivozy značek VW, Škoda a Seat, může občas vznikat dojem, že bývalé Československo je v tomto segmentu pupkem Evropy.

Realita je však poněkud odlišná. Evropskému trhu malých městských aut vévodí značka Fiat, která nabízí „retro“ model Fiat 500 (vyráběný v Polsku) a příbuzný moderně tvarovaný vůz Panda (nyní montovaný v Itálii).

V celkovém evropském žebříčku je Fiat 500 na prvním místě a Panda na druhém, italské značce tak letos patří přes 28 procent trhu s minivozy. Konstruktéři Fiatu mají přitom „v šuplíku“ ještě levnější model, který se měl vyrábět v Srbsku, ale hluboký propad evropského automobilového trhu tyto plány pozastavil.

Původní kolínská trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 udržela v první čtvrtletí v součtu 14,7 procenta evropského trhu, přičemž nejúspěšnější Aygo obsadilo v žebříčku modelů sedmou příčku. Hlavní problém kolínských vozů v poslední době spočíval v krizi francouzského trhu, který je pro modely Peugeot a Citroën klíčový. A také v tom, že právě ve Francii čelí velké konkurenci značky Renault.

Model Renault Twingo měl v prvním kvartále na francouzském trhu minivozů podíl 31,1 procenta, zatímco Citroën C1 držel 9,1 procenta a Peugeot 107 měl 7,4 procenta.

Ve stejné době jako nová kolínská trojčata se začíná vyrábět i nové Twingo. Ale zatímco v případě vozů z TPCA došlo jen k evoluci, nové Twingo je revolučně nové – motor se přemístil dozadu. Nepůjde už tedy jen o souboj značek, ale také souboj koncepcí. Nicméně šance mají všichni.

Dokonce i ve Francii vykazuje automobilový trh známky oživení a v celé západní Evropě hrají minivozy mnohem větší roli, než by se ze zdejšího pohledu zdálo. Vyplývá to jednak z odlišných spotřebitelských zvyklostí, ale také z toho, že mezi západoevropskými státy není jediný, který by nějak nezvýhodňoval vozy s nízkou spotřebou a emisemi.

 

obalka Ekonom 222014Nová auta z TPCA jsou více česká, říká šéf automobilky Kenta Koide ve velkém rozhovoru, který najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související