„Jednou z největších hrozeb pro majitele jakýchkoli tankovacích karet jsou podvody s padělanou kartou, kdy jsou originální údaje z magnetického proužku elektronicky zkopírovány na jinou,“ konstatuje Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service.

Způsobů, jak se ke kartě dostat, je celá řada. Podvodník, kterým – jak se v minulosti ukázalo – může být i sám řidič, se na tzv. skimmingu domluví přímo s obsluhou čerpací stanice. Nebo stačí trocha nepozornosti při zadávání PIN kódu a zloděj má otevřené dveře k obrovským nákupům nafty a zároveň k účtu majitele.

„Často jsme svědky velice neopatrného jednání, obzvláště ze strany řidičů využívajících karty vedené na majitele dopravních firem. K největším prohřeškům patří PIN nalepený přímo na kartě nebo uložený společně s kartou v peněžence. Výjimkou není ani situace, kdy nakupující sdělí PIN obsluze ústně,“ vysvětluje Ondřej Pavlík.

Další způsob zneužití karty je její odcizení a výměna za jinou. „Stává se to často na odstavných parkovištích v severní a jižní Francii, převážně kolem přístavu v Calais, kde řidiči absolvují povinnou přestávku, dále v severní Itálii a Lucembursku,“ říká Pavlík.

Organizované skupiny zlodějů se na těchto místech vloupávají do zaparkovaných kamionů – poškodí zámek dveří u spolujezdce a často během spánku řidiče omámí, aby mohli vyměnit jeho tankovací kartu za jinou, také v minulosti odcizenou, ale již zablokovanou.

„Tato situace je velice nepříjemná především kvůli časové prodlevě, ke které dochází mezi výměnou karty a odhalením podvodu. Ztráty vznikají téměř okamžitě, jestliže zloděj nalezne PIN uschovaný společně s kartou,“ doplňuje Ondřej Pavlík.

Třetím místem, kde může ke zneužití dojít, jsou tankovací automaty. „Zde dochází k padělání stejným způsobem, jak ho známe u klasických bankomatů,“ říká Pavlík. Podvodníci dočasně umístí speciální čtecí zařízení před štěrbinu čtečky magnetického proužku, ilegálně nainstalovaná miniaturní kamera či falešná klávesnice pak snímají zadávaný PIN.

Obranou pro dopravce je pravidelná kontrola transakcí a nastavení limitů. DKV svým zákazníkům nabízí analytický nástroj DKV eReporting, díky kterému si můžou majitelé dopravních firem kontrolovat transakční data na úrovni každého vozidla. Přitom můžou kontrolovat jen ty transakce, které systém vyhodnotí jako překročení nastavených limitů. Mohou to být např. vícečetná denní nebo nadměrná tankování, překročení mýtných limitů, tankování u jiných než vybraných čerpacích stanic apod. Majitel karty si může nadefinovat i nulové limity pro tankování a kartu ponechat jen pro úhradu mýtného.

Související