A přesto ji důvěrně znají milióny lidí a možná jste mezi nimi. Je to totiž nejbližší spojnice mezi Rakouskem a Chorvatskem na východě Slovinska, přesněji její část mezi Draženci (jak příhodný název) a Gruškovjem, kudy v letních měsících kromě běžné dopravy projíždí s vidinou radovánek na jadranském pobřeží také množství dovolenkářů ze střední a východní Evropy.

To se cesta většinou promění v jeden velký festival rozpáleného plechu, výfukových plynů, nervů a zoufalství, kde si všichni zúčastnění kladou věčnou otázku – kdy už tudy konečně povede dálnice, kterou tak draze platíme formou ostře kontrolovaných slovinských dálničních nálepek?! Odpověď je jednoduchá – brzy… to rozhodně nebude.

Koridor, tak důležitý ze širšího středoevropského pohledu, je pro Slovince zcela marginální. Středobodem státního dálničního systému je Lublaň, odkud se dálnice rozbíhají do čtyř světových stran. A dosud nejsou úplně dokončena všechna ramena tohoto kříže. Připomíná vám to něco? Ve Slovinsku však mají aspoň tolik rozumu, že dálnice nekončí na hlavním nádraží, ale metropole má svůj kruhový obchvat.

Úsek dálnice Draženci – Gruškovje tak byl zařazen do národního dopravního programu teprve nedávno, přičemž bylo řízení o stavebním povolení zahájeno letos před prázdninami. Podle plánu by pak měla být první část dálnice v provozu v létě 2017 a komplet o rok později. Jenže běžný občan některé ze slovanských zemí bývalého c.k. Předlitavska tuší, že přesně tak to určitě nebude. Zvlášť, když je cena realizace vyčíslena na 240 miliónů EUR, to znamená zhruba 1,93 miliónu EUR na kilometr dálnice (kolikže to stojí km dálnice v Česku?), a Slovinsko na takovou investici v současnosti nemá.

Jistou naději snad ještě skýtají kohezní fondy, nicméně perspektiva je nejistá. Takže nejkratší průjezd Slovinskem bude dál provázet skřípění zubů i přehřátých brzdových destiček a překonávání rekordů, jako je ten z jednoho letošního červencového dne, kdy hraničním přechodem v Gruškovju projelo 39 000 vozidel, jejichž posádky strávily čekáním na zmíněném úseku cesty dohromady 160 000 hodin.

Související