Korejská společnost LG se chce v Česku přiblížit k lidem. Uvedla proto například lokální slogan, začala sponzorovat české tenisty a nyní otevírá vlastní obchody. "LG je sice globální společnost, ale to nám nemusí vždycky hrát do karet na lokální úrovni," říká v rozhovoru generální ředitel společnosti LG v České a Slovenské republice Chang Ho Kwon. 

Jak hodnotíte uplynulý rok z pohledu hospodářských výsledků?

Tento rok je pro nás pozitivní, od minulého roku už pozorujeme postupné zotavování ekonomiky a díky tomu v posledních dvou letech zaznamenáváme dvouciferný růst. Letos bude náš růst dosahovat zhruba 20 procent.

S jakými problémy jste se navzdory růstu v Česku letos potýkali? 

Ty souvisí s několika faktory. Jednak je to intervence ČNB a změna kurzu koruny na konci minulého roku. Druhý výrazný vliv pak mělo posílení dolaru vůči dalším měnám zemí, ve kterých LG vyrábí. To celkově způsobilo nižší ziskovost. 

Jak velký byl konkrétní dopad intervence ČNB na hospodaření LG? Museli jste někde sáhnout k úsporám, abyste tento rozdíl vyrovnali?

Tento problém je komplikovanější. Nejde jen o kurz mezi českou korunou a nějakou další měnou. Naše obchodní aktivity vycházejí z kurzů s americkým dolarem, eurem nebo s korejským wonem, dovážíme výrobky z mnoha zemí. Loni tedy šlo jednak o oslabení koruny a ve druhé polovině roku jsme bojovali se silným dolarem. Oblast související s českou korunou má relativně malý dopad na spotřebitelskou cenu, ovšem to, co souvisí se silnějším dolarem, na nás vyvíjelo globální tlak.

Jak na to tedy LG reaguje? 

Snažíme se tento tlak absorbovat změnou našeho portfolia a zaměřujeme se více na prémiové produkty a podnikáme i další kroky, které mají dopady silného dolaru mírnit. Nevím ale, jestli v tom budeme schopni pokračovat dále. Pokud by se situace měla ještě zhoršit, budeme zřejmě muset zvyšovat naše ceny. Víc budeme vědět za jeden až dva měsíce. Když se situace zlepší, tak ceny zůstanou stejné. Pokud se ale situace zhorší, budeme muset uvažovat o zvýšení cen.

V jakém rozmezí by se mohlo to zdražení pohybovat?

To závisí na konkrétním produktu, protože výrobky dovážíme z různých zemí a mají tedy různou nákladovou strukturu. Myslím si, že u většiny produktů to bude méně než deset procent. V průměru tlak směřuje ke zvýšení cen okolo pěti procent. Jak ale říkám, není rozhodnuto, ještě uvidíme.

Jaké segmenty v Česku nejvíce rostou? Co se podepisuje nejsilněji na prodejích LG? 

Jednak jsou to mobilní telefony, těm pomáhá přesun z 3G sítě na LTE, čímž se vytvořil nový segment. V tom jsme rostli téměř dvojnásobným tempem v porovnání s rokem 2013. Velmi dobře se prodává také příslušenství, jako jsou třeba chytré hodinky. Další silnou kategorií jsou ultra HD televize, kde jsme zaznamenali velký růst. Musím ale také zmínit, že naopak plazmové televize jsou na ústupu, takže celkově v segmentu televizí se držíme na stejné úrovni. Důležité jsou také energeticky úsporné výrobky. Jedním z hlavních kritérií výběru domácích spotřebičů je právě energetická náročnost. 

 

Jaký očekáváte vývoj hospodaření příští rok?

Myslím si, že budeme schopní udržet současný růst. Důležitý bude dál prodej mobilních telefonů pro síť LTE. V oblasti televizí se technologie ultra HD stane příští rok tou hlavní kategorií. Čekám, že celková ekonomická situace se bude dál zlepšovat, což je dobré pro naše komerční řešení klimatizací. Pokud nedojde k další ekonomické krizi, tak předpokládám pro rok 2015 další významný růst.

Jak chce LG podpořit svou pozici na českém trhu?

Vyzkoušeli jsme několik věcí a došli k závěru, že potřebujeme mít nějakou páteřní marketingovou aktivitu, která by uchovávala image naší značky. Nakonec jsme dospěli ke sponzorování českého národního tenisového týmu. Nejdůležitější ale je, jak vybudovat silnou značku na českém trhu. LG je sice globální společnost, ale to nám nemusí vždy hrát do karet na lokální úrovni. Proto jsme například vyvinuli lokální slogan Pro radost. Je to součást našeho cíle přiblížit se českým zákazníkům. V tomto ohledu zahajujeme i další činnosti a máme pro to dlouhodobou strategii. 

Jaké další konkrétní plány v rámci této strategie chystáte

Připravujeme v současnosti brandshopy LG. Nedávno jsme otevřeli showroom v Praze, máme již značkový obchod v Českých Budějovicích a ve Žďáru nad Sázavou. Showroom má nabídnout hlavně zážitek. Vystavujeme tu třeba televizi za 800 tisíc korun, kterou v jiném obchodě nenabízíme. Chceme, aby si sem lidé chodili zboží prohlédnout a dostali všechny potřebné informace o našich výrobcích. Tyto investice nám také umožní mít se zákazníky přímý kontakt. 

Jaký je plán pro příští rok, co se týká otevírání nových obchodů? O jak velkou investici se jedná?  

V roce 2015 máme potvrzené již dva značkové obchody LG, jeden bude v Ostravě a jeden v Brně. Celkem jich chceme příští rok otevřít pět, ale další lokality zatím ještě vybíráme. Investice do nových obchodů se pohybují řádově v jednotkách milionů korun. 

Jaký je hospodářský cíl těchto obchodů? 

Tady jsou dvě věci: jednak vytváření zisku a pak především posilování image značky. Nechceme konkurovat našim maloobchodním partnerům, jde nám spíše o vytvoření nové platformy pro komunikaci se zákazníky. 

Jak významné je Česko pro LG v evropském měřítku? 

Česká republika nepředstavuje ani pět procent celkového obratu, který vygenerujeme v Evropě. Nicméně tento trh je pro nás velmi důležitý. V evropském srovnání je totiž unikátní. Například tu v oblasti elektroniky nejsou v maloobchodě globální hráči. Zároveň tu je velmi silný on-line prodej a celý trh se vyvíjí rychleji než třeba v západní Evropě. Z našeho pohledu je český trh unikátní a má velký potenciál rozvoje. Zajímavě se mění a to nám umožňuje zkoušet tu různé nové přístupy, jako jsou třeba zmíněné showroomy.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se