Google odstartoval revoluci v mobilním vyhledávání. Ode dneška nebude výsledky hledání v mobilech řadit pouze podle relevance, ale také podle toho, jestli je internetová stránka obsahující hledaný výraz přizpůsobená čtení v mobilních zařízeních.

Ty internetové stránky, které nejsou takzvaně mobile friendly, především svým vzhledem a velikostí, se v pořadí odkazů, jež Google search vygeneruje, propadnou na nižší pozice. Mnohé firmy tak mohou přijít o miliony korun na tržbách, protože je v pořadí přeskočí jiné, jejichž stránky uvidí spotřebitelé dříve.

Stále více lidí totiž ke hledání informací, nákupů a restaurací využívá svůj mobil. Ve Spojených státech je podle analytické firmy ClickZ už zhruba polovina výrazů zadávaných do Googlu naťukána do mobilů. A tento trend celosvětově roste.

V Česku podle posledních dat Českého statistického úřadu využívá internet v mobilu asi 2,5 milionů lidí, tedy asi třetina z celkových osmi milionů, kteří se na webu aktivně pohybují. To je o 700 tisíc více než v roce 2013.

Google se proto snaží tlačit na firmy, aby své stránky mobilům přizpůsobily.

Co vadí mobilům na internetu

  Text je na čtení příliš malý Obsah je širší než obrazovka Není nastaven viewport pro mobily, tedy technické řešení stránky tak, aby byla připravena pro zhlédnutí v mobilním zařízení Odkazy jsou příliš blízko u sebe Zdroj: Google Mobile-Friendly Test

Malé firmy v nevýhodě

Pokud je internetová stránka vytvořena pouze pro počítače, trvá déle, než se na mobilu načte, a grafika i text většinou neodpovídají menším obrazovkám. S novým algoritmem pro vyhledávání tak spotřebitelé dostanou podle Googlu „relevantní, vysoce kvalitní výsledek, který bude zároveň optimalizován pro jejich přístroje“.

„Dostupnost stránky je součástí její relevance,“ uvedl pro deník Huffington Post analytik společnosti Gartner Whit Andrews, který krok Googlu chápe.

Nový způsob vyhledávání ale poškodí hlavně malé a střední firmy, které dosud neměly motivaci nebo dostatek prostředků, aby stránky vhodné pro mobily vytvářely. Velké firmy už totiž většinou mobilní verze svých stránek mají. Neplatí to ale o všech. V pořadí vyhledaných výrazů se propadnou i některé světoznámé značky, jako je třeba Versace.

České e-shopy mají co dohánět

Konzultant poradenské a IT společnosti LCG 360 Vojtěch Lambert odhaduje, že v Česku má své stránky přizpůsobené mobilním telefonům zhruba jen pětina e-shopů. Mezi ně patří samozřejmě ty největší, jako je Alza nebo Mall.

Optimalizovat web pro mobily nemusí být ani příliš nákladné. „Naše firma si účtuje 20 procent z celkové ceny webových stránek,“ uvádí jako příklad Lambert.

Google přitom upozornil na změnu ve svém vyhledávacím algoritmu už na konci února. „Tato změna ovlivní mobilní vyhledávání po celém světě a ve všech jazycích a bude mít dopad na naše výsledky hledání,“ uvedl tehdy Google na svém blogu. Aby společnost firmám přechod usnadnila, vytvořila volně přístupný test, který má prověřit, jestli je konkrétní internetová stránka „mobile friendly“. A také návod, který krok za krokem pomůže stránku případně přeprogramovat.

Zajímavé je, že podle parametrů testu nevycházejí dobře oficiální stránky Evropské unie europa.eu. Stránky unie, která před týdnem obvinila Google ze zneužívání dominantního postavení na trhu s vyhledávači, jsou podle testu pro čtení v mobilu nevyhovující. O tom, že ale nejde o žádnou pomstu, svědčí fakt, že Google změnu avizoval už před dvěma měsíci. A webové stránky přímo Evropské komise, která konkrétně s obviněním přišla, jsou podle testu pro mobily vyhovující.