V Hodoníně má u řeky Moravy do čtyř let vzniknout velké logistické centrum, které bude fungovat jako překladiště pro kontejnery obchodníků přivezené z celého světa po vodě.

Celý projekt je soukromou investicí za miliardu eur (v přepočtu 27,5 miliardy korun), řekla novinářům starostka Milana Grauová (ANO). Překladiště by spolu s navazujícími a doprovodnými službami mělo podle starostky vytvořit více než 3000 pracovních míst.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle ní by mělo vybudování překladiště stát 300 milionů eur (8,2 miliardy korun) a úprava vodní cesty počítá s náklady 700 milionů eur (19,2 miliardy korun). Hodonín by se tak mohl stát strategicky významnou průmyslovou zónou v Česku.

Městští zastupitelé schválili společné memorandum mezi městem a investorskou společností DOE Europe SE. "Investor nás oslovil s tím, že má zájem vybudovat kontejnerové překladiště a vytipoval si Hodonín jako nejvhodnější lokalitu," uvedla Grauová.

"Investor nás oslovil s tím, že má zájem vybudovat kontejnerové překladiště a vytipoval si Hodonín jako nejvhodnější lokalitu," uvedla Grauová. Hodonín je poblíž dálnice, má kapacitní napojení na hlavní železniční tahy a nabízí i potenciální napojení přes Moravu na dunajskou vodní cestu spojenou s nejfrekventovanější vodní cestou na Rýně.

"Tato rýnsko-dunajská vodní magistrála spojuje nejvýznamnější přístavy na severu Evropy s nejvýznamnějším přístavem Konstanta v Černém moři," doplnila mluvčí radnice Barbora Lahová.  

"Hodonín jsme vybrali po velmi zralé úvaze. Je totiž ideální z hlediska dostupnosti. Může v něm být propojena lodní, železniční i silniční doprava. Kontejnery se v něm nebudou otevírat, ale pouze překládat na železnici a na kamiony a následně budou putovat ke svým zákazníkům," uvedl pro server iDnes.cz projektový manažer DOE Europe SE Jan Vlček.

Hodonín je poblíž dálnice, má kapacitní napojení na hlavní železniční tahy a nabízí i potenciální napojení přes Moravu na dunajskou vodní cestu spojenou s nejfrekventovanější vodní cestou na Rýně. "Tato rýnsko-dunajská vodní magistrála spojuje nejvýznamnější přístavy na severu Evropy s nejvýznamnějším přístavem Konstanta v Černém moři," doplnila mluvčí radnice Barbora Lahová.

Podle starostky by se vše mělo uskutečnit v rozsahu čtyř let. "Příprava bude náročná. Je potřeba změnit územní plán a vykoupit pozemky, získat povolení a pracovat na vodní cestě, protože jsou na ní úseky, které nevyhovují," řekla Grauová.

Hodonín se finančně podílet nebude

Memorandem se město zavázalo k podpoře projektu a pomoci. Nebude se však nijak finančně podílet. "Investor se také obrátí na ministerstvo průmyslu a obchodu. Pokud shledá projekt jako zajímavý, měla by se v Hodoníně vyhlásit strategicky významná průmyslová zóna v České republice. Tím by projekt získal podporu ze strany státu," uvedla starostka.

Podle ní investor spočítal celkové náklady na vybudování překladiště a úpravu vodní cesty na miliardu eur. "Vše by platil investor, který nás informoval o velké poptávce po tomto způsobu dopravy. Pro obchodníky je to levnější, tím se jim sníží náklady za dopravu a investor od nich může získat na vybudování peníze," uvedla Grauová. 

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

V Hodoníně by se pak zboží z celého světa přivezené po Dunaji a Moravě vyložilo a rozvezlo by se do jiných míst v ČR i ve světě. "Z 85 procent by to mělo být po železnici, zbylých 15 procent po silnici," dodal vedoucí odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Překladiště by nabídlo tisíc pracovních míst a dalších 500 by vzniklo v navazujících službách. "O dalších 2000 pracovních místech se mluví v rámci doprovodných služeb, jako je stravování, údržba nebo technický ráz strojů a podobně. Mohlo by to výrazně pomoct snížit vysokou nezaměstnanost, kterou máme," dodala Grauová.