Poslední opera Leoše Janáčka Z mrtvého domu, vycházející z Dostojevského vězeňských "zápisků", je setkáním dvou přecitlivělých duší. Ta Dostojevského provádí psychologickou analýzu vězňů, která si nezadá s vhledy doktora Freuda; ta Janáčkova nalézá emoce, jež se hudbou nejen umocňují, ale také pročišťují do podoby živých esencí.

V Janáčkově opeře si skladatel se spisovatelem rozumějí, protože oba hledají onu "boží jiskru v temnotě lidské podstaty". Když ovšem do hry hudebních emocí a psychologických hnutí vstoupí ještě třetí prvek přecitlivělosti režisérské, začnou se někdy dít podivuhodné věci.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se