Letušky a stevardi v Českých aeroliniích zahájili hlasování o vyhlášení stávky. Ve středu to řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Palubní personál se domáhá opětovného zvýšení platů po únorových škrtech, kdy platy některých letušek a pilotů klesly až o 40 procent. Hlasování o zahájení protestu potrvá dva týdny. Podle ČSA bude případná stávka letušek nezákonná a po účastnících bude firma požadovat náhradu škod.

Obtížná restrukturalizační a ekonomická opatření a změny, mimo jiné i snižování platů, jsou podle vedení v ČSA nevyhnutelné. Zároveň se ale prý ukazuje, že šetření má svůj smysl. Podle zatím předběžných celkových hospodářských výsledků skončí ČSA za první pololetí letošního roku v kladných číslech. Vloni za stejné období vykázaly ČSA ztrátu ve stovkách milionů korun, uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. 

Vedení zaměstnancům vzkázalo, že protest letušek a stevardů považuje za nezákonný. "Podle právního názoru Českých aerolinií OOPL (Odborová organizace palubních průvodčích) není odborovou organizací, která je oprávněna zahájit hlasování o stávce samostatně. Případná stávka vyhlášená OOPL bude proto zřejmě stávkou nezákonnou," uvedly v tiskovém prohlášení ČSA.

S tím Posová nesouhlasí. "Máme k dispozici právní stanoviska, která jednoznačně potvrzují, že způsob, jakým to připravujeme, splňuje všechny podmínky pro to, aby byla (stávka) zákonná," reagovala. Posudky, které pro svůj právní názor uvádí ČSA, nezná. V ČSA působí pět odborových organizací, OOPL sdružuje největší počet zaměstnanců. Zda se k akci letušek připojí i piloti, bude zřejmé až po jejich členské schůzi, která se uskuteční za týden.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

   

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá zatím neúspěšně od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů provozních zaměstnanců. Mírné zvýšení platů navrhoval poté zprostředkovatel Petr Hůrka z pražské právnické fakulty. Jeho návrh nicméně odmítlo představenstvo ČSA s poukazem na to, že odporuje restrukturalizačnímu plánu, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři. Protinávrh zaměstnavatele pak odmítly odbory jako pro zaměstnance podstatně méně výhodný. 

České aerolinie loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.