Čeští studenti se stále víc zajímají o chování svých budoucích zaměstnavatelů. A to nejen v oblasti byznysu, ale také v oblasti společenské odpovědnosti. Devět z deseti studentů má povědomí o tom, co je to společenská odpovědnost. Téměř pro polovinu (44 procent) studentů hraje důležitou roli při rozhodování o tom, kam půjdou pracovat, přitom pro 22 procent studentů je to dokonce jeden z klíčových faktorů, podle kterých si zaměstnavatele vybírají.

Zjistil to výzkum poradenské firmy PwC. Průzkumu se zúčastnilo přes 800 českých studentů a čerstvých absolventů převážně ekonomický vysokých škol. Více než polovina byla z pražských univerzit a vysokých škol a přes čtvrtinu respondentů tvořili brněnští vysokoškoláci.

Studenti také mají zájem se sami zapojit do společensky odpovědných aktivit svého zaměstnavatele. "Uvědomují si přitom své schopnosti a jejich hodnotu. Chtějí tak být prospěšní zejména v aktivitách, které se vážou na jejich profesní zaměření spíše než na materiální pomoc," říká Daniela Čapková z HR oddělení v PwC, která má na starosti nábor studentů a absolventů.

"Na zapojení se do dobrovolných aktivit se nás při náborech často studenti ptají. Oceňují mimo jiné možnost pracovat v rámci své pracovní doby jeden den ročně jako dobrovolník, kterou má každý zaměstnanec PwC," dodává Daniela Čapková. Ročně se do PwC hlásí řádově tisíce mladých lidí a každoročně jich na absolventské a stážistické pozice tato firma přijme okolo 150.

Z výzkumu dále vyplynulo, že 47 procent studentů si je jistých nebo téměř jistých tím, co pojem společenská odpovědnost znamená, 39 procent má základní představu, 12 procent se s tímto pojmem setkalo, ale moc o tom neví a pouhá 2 procenta tento pojem nikdy neslyšela.  

Průzkum se také ptal, do jakých aktivit v rámci společenské zodpovědnosti by se chtěli studenti zapojit. 62 % by zajímala výuka na školách, kdy by student vyučoval něco ze své odbornosti. 52 % by zajímaly pro bono služby, tito studenti by tedy chtěli poskytovat poradenství zdarma neziskovým organizacím, a 46 % láká darování krve (účastníci výzkumu měli možnost zvolit více než jednu odpověď).

"V průzkumu odpovídali studenti nebo čerství absolventi. Škola je jim v této době nejbližší, výuku si tak dokážou nejlépe představit," vysvětluje výsledky Čapková. "Naše zkušenost ukazuje, že s pracovními povinnostmi, v našem případě poradenstvím, začínají uvažovat o aktivitách, které souvisí s jejich zaměstnáním. Proto stále více odborníků v PwC má zájem o odborné dobrovolnictví. A firma je v tom podporuje. Je to logické, protože daňař či konzultant jsou pro neziskovou organizaci prospěšnější, když jí poradí s daňovými problémy nebo s efektivním fungováním organizace, než když tam půjdou vymalovat," podotýká Čapková.

Dodává, že firmy, které se v dnešní době umisťují na předních žebříčcích zájmu studentů, mají zpravidla velmi propracované CSR. "Společenská odpovědnost je v dnešní době nutností, u kvalitních zaměstnavatelů je však již samozřejmostí. Na jedné straně určitě doporučuji sledovat trendy toho, o co se studenti zajímají, na druhou stranu by firma měla mít dlouhodobou strategii CSR navázanou především na svůj obchodní model a zamýšlet se nad tím, jak do této strategie vhodně zapojit studenty," myslí si Čapková.

Hospodářské noviny přinášejí každoročně výsledky světového průzkumu, který uspořádala švédská společnost Universum mezi 240 tisíci studenty vysokých škol z dvanácti ekonomicky nejsilnějších zemí světa, například z USA, Číny, Japonska, Austrálie nebo Ruska.

Výzkumníci se letos v květnu studentů ptali, do které firmy by chtěli po škole nastoupit a co je k ní táhne. Ve světovém žebříčku na celé čáře zvítězil Google, a to jak u studentů IT a technických oborů, tak u studentů byznysu. Na druhém místě se mezi studenty technických oborů a IT umístil Microsoft, dále Apple a BMW Group.

U českých studentů vedou naopak tuzemské značky. U technických oborů zvítězila Škoda Auto, hned za ní je ČEZ a rovněž tuzemský Metrostav. Obliba tuzemských značek je patrná i u studentů ekonomie. Hned za Googlem se jako druhé nejžádanější umístily Škoda Auto, Česká národní banka a také státní instituce a úřady. V Česku se výzkumu účastnilo více než deset tisíc vysokoškoláků.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.