Řidiči, kterým se na dálnici náhle porouchá auto nebo jim praskne pneumatika, si mohou nově zavolat zdarma rychlou pomoc od státu. Stačí na telefonu vytočit bezplatnou linku 800 280 281, nahlásit operátorovi v ostravském Národním dopravním informačním centru svou polohu a do několika minut se objeví asistenční vůz Ředitelství silnic a dálnic.

Jeho pracovníci buď zvládnou problém odstranit, nebo motoristovi poradí, co přesně má dělat.

"Neslibujeme pojízdnou dílnu, ale častokrát stačí řidiče uklidnit a pomoct mu problém řešit. Například poradit, jakou asistenční službu má předplacenou a kam má zavolat. Někdo i při sebemenším problému může zpanikařit, přestože řešení je v řadě případů jednoduché. Čím déle pak na dálnici stojí, tím se zvyšuje riziko nehody," říká mluvčí správců dálnic Jan Rýdl. Jeho kolegové tak především místo se stojícím autem viditelně označí světelným pojízdným vozíkem. "To je naprosto klíčový krok," dodal Rýdl.

Na ŘSD připravili podle generálního ředitele Jana Kroupy novou službu pro všechny, kdo si koupili dálniční známku.

"Poprvé si tak řidiči nákupem dálniční známky nepořizují jen zákonem nařízenou vstupenku na dálnici, ale také dostávají novou podporu, nový servis. Zkrátka službu navíc," doplnil Kroupa.

Zatím jde o pilotní projekt, který bude fungovat jen na dvou stech kilometrech dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Do budoucna se pak rozšíří po celé zemi. Kdy to bude, ale není jasné. "Nejdříve musíme vyhodnotit zkušenosti z D1. To bude trvat minimálně několik měsíců," řekl mluvčí Rýdl.

Na D1 budou pendlovat čtyři vozy, každý obslouží zhruba padesátikilometrový úsek. Povinně ho budou muset bez ohledu na zásah projet pětkrát denně - třikrát za světla a dvakrát v noci.

Stanoviště budou mít na současných silničních správách, v jejichž blízkosti navíc sídlí dálniční policie. Ta se v případě vážnějších problémů rovněž po upozornění operátora národního dopravního centra vydá na cestu spolu se záchranáři a hasiči.

Vybavili si ojetá auta

Správci dálnic do nové akce nezapojí nově nakoupená auta. Vše pojali nízkonákladově a využijí ojeté vozy své nebo od jiných státních institucí - například dodávku od celníků.

Stačilo auta ve vlastních dílnách upravit a patřičně je vybavit, například navijákem, reflexními vestami, pitnou vodou nebo několika kanystry na palivo.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Pomáhat budou především s banalitami. Třeba když někomu dojde benzin či nafta a čerpací stanice je na dohled, zdarma jej tam odtáhnou.

Nebo v noci za deště pomohou vyměnit píchnutou pneumatiku. "Jsou řidiči, kteří vědí, kde je rezervní kolo, ale nevědí, kde mají nářadí, nebo ho neumějí použít," vysvětlil mluvčí Rýdl.

ŘSD zároveň vyvíjí jednoduchou mobilní aplikaci, kterou si řidiči budou moct zdarma stáhnout do svých telefonů.

Sama pak bude umět nahlásit do dopravního centra polohu auta, aby motorista nemusel hledat číslo, kam zavolat. "Operátor sám bude volat zpět řidiči s tím, že ví, kde je, a že posílá pomoc. Mezitím mu může po vzoru záchranářů radit, co dělat. Tedy například obléct reflexní vestu a jít co nejrychleji za svodidla," řekl Rýdl.

Do budoucna chce ŘSD využít informace z bezplatné linky 800 280 281 i k aktuálnímu motoristickému zpravodajství. Pokud se budou operátorům hlásit všichni v problémech, budou o nich ostatní motoristé díky mobilní aplikaci obratem vědět.

Správci dálnic podpoří novou asistenční linku i marketingem: najali studenty, kteří budou na čerpacích stanicích podél D1 rozdávat letáky s podrobnými informacemi a zvýrazněným telefonním číslem.

Podobná služba není v Evropě novinkou, funguje i v dalších zemích včetně sousedního Slovenska.