Dnešní svět se pohybuje ve velkém množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě části z nich lze také postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.

Lidé ve vyspělých zemích po celém světě touží žít zdravě. Pomáhají si mimo jiné pravidelným pohybem. Vůbec nejjednodušším sportem je pro ně běh. Přestože je považován za jednu z nejlevnějších pohybových aktivit, za výbavu utrácí běžci (sportovci) v průměru několik tisíc korun.

Trh se sportovní výbavou

Ve Spojených státech se loni prodalo obuvi za více než tři miliardy dolarů a běžeckého oblečení za další více než miliardu. Rostoucí zájem je zejména ze strany starších ročníků. Celkově trh v USA však spíše stagnuje, růstově zajímavé jsou jiné části světa, převážně Asie.

graf_sales_sport

Jedny boty nestačí, a už vůbec ne levné

Průměrná cena zakoupeného páru bot rok od roku stoupá. V roce 2014 si například v USA koupil běžec boty za v průměru téměř 68 dolarů (cca 1700,- Kč).

Kdo to myslí s běháním alespoň trochu vážně, volí často obuv mnohem dražší, případně hned několik párů – na různé povrchy. Doporučená výdrž jednoho páru je zhruba 800 km. Náruživí běžci ho tedy vymění třeba dvakrát do roka. Není divu, že firmám prodávajícím značkové sportovní vybavení se velmi daří. Jednou z největších z nich je německý Adidas.

Adidas

Společnost Adidas AG asi není třeba dlouze představovat. Jedná se o druhého největšího prodejce sportovního oblečení a obuvi na světě, po americkém Nike. Věhlas má hlavně na svém domovském, evropském trhu. Kromě značky Adidas prodává též výrobky Reebook a hokejové vybavení CCM.

Pohnutá minulost

Na úplném začátku (30. léta 20. st.) byl společný podnik bratří Adolfa a Rudolfa Dasslerových – Gebrüder Dassler. Kvůli poválečným neshodám (souvisejícím s údajnou spoluprací s nacisty) si bratři společnost rozdělili a každý se vydal svou cestou. Adolf svou novou firmu nazval Adidas a Rudolf Puma. Tak vznikli lídři na trhu sportovního oblečení v Evropě.

graf_sales_world

Konkurence a rizika

Jak je patrné z grafu, Adidas je vyzyvatelem amerického gigantu Nike, jednoznačné jedničky na globálním trhu. Nike má majoritní podíl na trhu sportovní obuvi v USA – až 60 % oproti necelým 5 % Adidasu. Německá značka naopak vede na domácím, evropském poli. Americká společnost mu však zdatně šlape na paty. V Číně je situace vyrovnaná a oba konkurenti hlásí růst tržeb v desítkách procent ročně.

Nike pomáhají velmi úspěšné kampaně na sociálních sítích, které se staly důležitým nástrojem propagace, vedle tradičního sponzoringu. Adidas se v této oblasti začíná úspěšně angažovat také. Příkladem může být nedávná spolupráce s americkým rapperem Kanye West na modelu YEEZY BOOST. V ČR propaguje značku např. modelka Taťána Kuchařová.

Novinky a inovace

Adidas se snaží podporovat udržitelný růst svého podnikání. Při vývoji se zaměřuje na využití recyklovaných materiálů. V polovině loňského roku představil neobvyklý výrobek – pár bot vyrobený s použitím plastového odpadu, rybářských sítí vylovených z mořského dna.

Prototyp byl vyroben ve spolupráci s neziskovou organizací Parley for the Oceans. V prosinci spatřil světlo světa rovněž model vytisknutý na 3D tiskárně. Společnost se také chce v letošním roce nadobro vyvarovat používání plastových tašek ve svých prodejnách.

Akcie Adidas

Akcie Adidas se obchodují na frankfurtské burze a jsou součástí indexu DAX. Od začátku roku si vedly více než dobře, překonaly mateřský DAX i konkurenci a uzavřely sledované období v mírném zisku. Od svého IPO v roce 1995 zaznamenaly oproti domovskému benchmarku zhruba dvojnásobnou výkonnost.

graf_stock_performance

V současné době dosáhla cena akcie konsensuálního ocenění 94 EUR a v krátkém období lze očekávat její oscilaci okolo této hodnoty. Dobrou zprávou je však výkon akcie v letošním roce, který značí značnou odolnost vůči šokům z trhu. V průběhu ledna a února se pravidelně stávala nejvýkonnějším intradenním performerem indexu DAX.

Finanční výsledky

Podle předběžných výsledků rostly loni celkové tržby o 16 procent. Nejvíce rostoucím trhem byla Čína, dále oblast Ruska (vč. Společenství nezávislých států) a Severní Amerika.

Obuv tvoří zhruba 55 % tržeb společnosti a její prodeje vzrostly o 25 % meziročně (data za 3. Čtvrtletí. Staly se tak hlavním tahounem růstu. Konečná data budou zveřejněna 3. března 2016. Konkurent Nike zaznamenal celkový meziroční růst tržeb o 10 %.

graf_sales_Adidas

V závěrečných prohlášeních oba soupeři uvádí, že se chystají soustředit zejména na čínský trh. Růst bohatství v Číně dosáhl v minulých letech velkých rozměrů.

Čínská střední třída je dnes největší na světě a poměr volného času k času v práci roste. Místní spotřebitel navíc přímo hltá západní trendy.

Závěr

V dlouhém období se Adidas opírá o zavedený a stabilní trend aktivního trávení volného času popsaný výše a také o tzv. athleisure oblékání – módní vlnu spočívající ve sportovním oblečení na běžné denní nošení.

Výrazným pozitivem je též environmentálně šetrná politika firmy, beroucí v úvahu i globální rizika. Adidas v sobě bezpochyby skrývá růstový potenciál a do budoucna může být v některých oblastech velmi obávaným soupeřem pro konkurenta Nike.

Autor: Filip Tvrdek, Sven Subotič | aurainvest.cz

Zdroj dat: finance.yahoo

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.