„Letošní rok bude ve vývoji virtuální reality zlomový. Firmy z různých odvětví investují v současné době obrovské částky do rozvoje virtuální reality. Je zřejmé, že virtuální realita ovlivní mnohé oblasti našeho života, ať už mluvíme o odvětví filmu, počítačových her, lékařství či třeba armády,“ říká manažer projektu View-Master pro Českou republiku, Marek Somol. Technologie se postupně dostává i na český trh.

 

Nejen pro zábavu

Pod pojmem virtuální realita si mnozí představí především únik od denních starostí, zábavu a relax. Uživatelé si v ní mohou zahrát hry různých žánrů, které jsou více či méně věrným odrazem reality. Zažijí adrenalinové sporty, od chůze po laně mezi výškovými budovami, jízdu na horské dráze až po bungee jumping. Prostřednictvím virtuální reality se lze podívat také do různých destinací, včetně vesmíru – často se v tomto smyslu používá pojem virtuální turistika.

Virtuální realita však nabízí daleko více. V armádě je využívána pro trénink a zlepšování bojových schopností či čelení strachu. V lékařství je aplikována při různých terapiích, například při léčení traumat a úzkostí. Už dnes se objevují prototypy virtuální reality, které usnadňují projektování interiéru či prostorové malování.

 

Brýle ke vstupu mimo realitu

Do virtuální reality v poslední době investuje velké množství společností po celém světě – od Intelu, Amazonu, Facebooku po Mozillu, Teslu či třeba Alcatel. S virtuální realitou si pohrává také Apple, o kterém se proslýchá, že oslovuje největší odborníky na virtuální realitu a vytváří speciální tým. S virtualitou je spjat ale i jiným způsobem. Na americkém trhu prodává brýle pro virtuální realitu - View-Master, jejichž předchozí, velmi oblíbenou verzi s vyměnitelným obrázkovým kotoučem, si z dětství pamatuje hned několik generací.

Pomineme-li spíše jednorázové, papírové verze od Coca-Coly a McDonald’s či kartonové brýle Google Cardboard a jejich obdoby, jsou brýle View-Master jednou ze sofistikovanějších a cenově nejpříznivějších verzí. Výhodou tohoto typu brýlí je snadná dostupnost v podstatě komukoliv, předpokladem pro funkčnost brýlí a zprostředkování reality je totiž pouze vlastnictví chytrého telefonu. A tím dnes disponuje téměř každý, včetně dětí.

 

Kdy si je vyzkoušíme?

Na českém trhu se View-Master objeví v průběhu letošního srpna. Výhledově budou k dostání na českém trhu také dražší verze brýlí - tzv. headsety, pevně uchycené na hlavě. Cena se bude pohybovat i v řádu několik desítek tisíc. Nejen oborová média v současnosti diskutují o vhodnosti headsetů pro děti. Pevné uchycení kolem hlavy svádí k dlouhodobějšímu užívání a univerzální velikost zase nemusí vyhovovat menšímu vzrůstu dětí. Společnost Sony například při poslední aktualizaci systému upozornila, že zařízení Playstation VR nebude vhodný pro děti do 12 let.

Speciální brýle pro vstup do virtuální reality

Předpokladem pro funkčnost headsetů je ale také vlastnictví výkonného počítače a grafické karty. Takovým vybavením ovšem běžný uživatel vzhledem k vysoké pořizovací ceně běžně nedisponuje a virtuální realita tak bude, alespoň prozatím, dostupná spíše počítačovým nadšencům. Stejně jako se budou v průběhu roku objevovat nová VR zařízení, počítá se s příchodem výkonnějších grafických karet i počítačů samotných.

„Virtuální realita je jasným trendem letošního roku. Je potřeba si ale uvědomit, že nepřináší pouze zábavu a zážitky. Zprostředkovává také nové informace, je tedy i formou poznávaní a vzdělávání. Virtuální realita by mohla časem nahradit třeba dětské encyklopedie. Už dnes si jejím prostřednictvím mohou děti prohlédnout třeba solární systém a zároveň si k tomu přečíst zajímavé informace či zahrát minihry. To nabídnou i brýle View-Master,“ doplňuje Somol.