Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil zrušení kontroverzní zakázky ministerstva dopravy na poradenství při přípravě veřejné soutěže na výběr provozovatele mýtného systému po skončení letošního roku. Zakázku za 52 milionů korun zadal loni v říjnu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bez soutěže společnosti Deloitte.

Ministerstvo musí navíc zaplatit pokutu 250 tisíc korun. Ťok uvedl, že se rozhodnutí podřídí, a že ministerstvo dokáže zabezpečit provoz systému od roku 2017 i bez společnosti Deloitte.

Koncem roku vyprší smlouva na provoz mýtných bran se společností Kapsch a Deloitte úřadu pomáhal se zajištěním výběru mýta po skončení této zakázky. "Smlouva s Deloitte splnila účel a firma v podstatě již ukončila svou činnost v rámci přípravy JŘBU (jednacího řízení bez uveřejnění) na další provozování mýtného systému," řekl Ťok. 

Ťok se s rozhodnutím seznámil už před Velikonocemi. "Takže o něm samozřejmě vím. Za mě musím říct, že to zadání bylo podle mě oprávněné, nám to velmi pomohlo, udělalo svoji roli," řekl před čtvrtečním jednáním vlády. "Přestože na zákonnost toho kroku máme jiný názor než ÚOHS, tak ÚOHS rozhodl a my se mu podřídíme, nevidím v tom problém," dodal. Ministr proto nevidí ani důvod věc na vládě probírat. 

Antimonopolní úřad plnění zakázky zakázal v prvoinstančním rozhodnutí už letos v lednu, ministerstvo v rozkladu napadlo Rafajovu podjatost, vzhledem k jeho mediální aktivitě k případu, předseda ÚOHS to ale odmítl. Tento krok mimo jiné zdůvodnil dřívějším verdiktem Nejvyššího správního soudu, podle kterého je mediální prezentace pro úřady obdobného typu obvyklým standardem. 

Nyní rozhodnutí úřadu potvrdil i jeho předseda. Podle ÚOHS nebyly splněny právní podmínky proto, aby ministerstvo mohlo vynechat vypsání řádného výběrového řízení. Podle úřadu navíc resort dopravy současně uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.

Zadání zakázky za zhruba 52 milionů korun bez soutěže Ťok dlouhodobě hájí nedostatkem času na klasické výběrové řízení. "Já tady hasím obrovský požár. Nevýběr mýta znamená (výpadek) 25 milionů korun denně, za rok je to téměř deset miliard korun," uvedl Ťok koncem loňského října, když na nestandardní postup úřadu poukazovala Transparency International. Postup ministerstva kritizoval i předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD), který kvůli němu nařídil vypracování přísnějších podmínek pro uzavírání smluv bez řádné soutěže. 

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za více než devět let provozu se na mýtném vybralo 70 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil ke konci loňského roku zhruba 18 miliard korun bez DPH.