Psal se rok 2006 a šéf čínského e-shopu Alibaba Jack Ma právě přednášel sálu plnému lidí, kteří si přišli poslechnout o úspěších jeho internetového podnikání v zemi, v níž tou dobou web používala pouhá desetina populace. Tehdy v sále seděl také jeden Američan, který si zapisoval každé Maovo slovo.

Pozorným posluchačem byl Jeff Bezos, zakladatel Amazonu. Ten po přednášce Maovi poděkoval za inspiraci, kterou mu svou řečí poskytl.

Dnes to vypadá, že se lekce Bezo­sovi vyplatila. Amazon se poprvé za svou 22letou historii probojoval mezi deset nejhodnotnějších značek světa v žebříčku BrandZ Top 100 společnosti Millward Brown. Navíc byl jeho růst ze všech 100 globálních značek vůbec nejvyšší. Meziročně dosáhl 59 procent.

To Alibaba šel přesně opačným směrem. Zatímco ještě minulý rok se v žebříčku nejdražších globálních značek objevil vůbec poprvé, a to hned na 13. místě, letos jeho hodnota klesla o celou čtvrtinu. Největší elektronický obchod světa tak následoval většinu čínských korporací, jejichž značky rovněž padaly. 

"Čína má nejdynamičtější růst za sebou. Zpomalování její ekonomiky bude s největší pravděpodobností pokračovat i v budoucnu," říká analytik investiční skupiny DRFG David Bohuněk. Loni se od asijské země opět očekával růst kolem 10 procent. Čína ovšem nemile překvapila a ve skutečnosti její ekonomika rostla o necelých sedm procent, což pocítil celý svět.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se