Operátor O2 čelí žalobě od spotřebitelské organizace, která vydává časopis dTest. Té se nelíbí způsob, jakým operátor oznámil svým klientům změnu podmínek čerpání datových tarifů. Od 15. července O2 bude svým zákazníkům v mobilu vypínat internet, pokud vyčerpají datový limit a další data si nebudou chtít dokoupit. Nyní mohou užívat zpomalený mobilní internet.

"Z našeho pohledu jde o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit. To se však nestalo," vysvětluje právní poradce dTestu Miloš Borovička důvod žaloby k Obvodnímu soudu pro Prahu 4.

O2 se hájí tím, že vypnutí mobilního internetu po vyčerpání zákazníkem zvoleného limitu není změna podmínek služby, ale jde jen o "změnu faktického nastavení služeb". Proto O2 svým zákazníkům neumožňuje odstoupit od smlouvy.

V žalobě dTest navrhuje, aby soud označil změnu podmínek a ceníku operátora O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat. "Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí," říká Borovička.

Žaloba dTestu nemá přímý vliv na jednotlivé zákazníky a nelze se k ní individuálně přidat. Pokud ale soud rozhodne o protiprávnosti jednání operátora, může to podle dTestu zpochybnit všechny následovné změny podmínek a smluv.

"Pravomocný rozsudek může sloužit jako podklad všem spotřebitelům pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy," říká Borovička.

ČTÚ: Chcete odejít? Podejte reklamaci

Zákazníci O2, kteří se změnou nesouhlasí, mají i přes odmítavý postoj operátora možnost, jak se ze smlouvy bezplatně vyvázat. I když se jich už dopředu zastal regulátor trhu Český telekomunikační úřad (ČTÚ), úplně jednoduché to nebude.

"ČTÚ obecně doporučuje účastníkům, kteří by s požadavkem na ukončení smlouvy ke dni účinnosti změny smlouvy bez jakýchkoliv smluvních pokut u operátora neuspěli, aby následné vyúčtování se smluvní pokutou včas reklamovali, a v případě, že s reklamací neuspějí, aby se na ČTÚ obrátili v námitkovém řízení," vzkázal klientům O2 už dříve mluvčí úřadu Martin Drtina.

Kdo se s neúspěšnou reklamací na ČTÚ obrátí, musí počítat i s tím, že v případě, že u úřadu uspěje, může se jeho spor dostat až k soudu. Rozhodnutí regulátora se totiž dají napadnout právě u soudu.

Přistoupí-li operátor k úpravě své politiky účtování dat, jde o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo, uvedl ke kauze ČTÚ. "V takovém případě však musí splnit všechny zákonem dané podmínky. Operátor musí patřičným způsobem a včas informovat své zákazníky o chystané změně a o jejich právu ve smluvním vztahu bez jakýchkoliv sankcí dál nepokračovat, pokud s touto změnou smluvních podmínek nebudou souhlasit," dodal Drtina.