Slovák Štefan Klein je jedním z minima lidí na světě, kteří na vlastní kůži vědí, jak funguje létající auto. "Je to fantastické, jedete po ulici a najednou můžete odbočit někam stranou na trávu nebo jinou volnou plochu, odstartovat a pokračovat vzduchem, kde je to mnohem efektivnější a rychlejší," popsal Klein pro HN pocity, jež zažívá, když pilotuje létající auto nazvané Aeromobil, které je teď ve fázi prototypu. Stejně daleko jsou se svým létajícím autem i američtí konkurenti Slováků, společnost Terrafugia.

Do výroby létajícího automobilu se nyní chtějí pustit další firmy, které mají ambice posunout ho ještě dál. Francouzští vývojáři slibují létající auto kompletně ovládané autopilotem, navíc s možností kolmého startu i přistání.

Své vlastní létající auto začal vyvíjet letecký gigant Airbus. Z několika projektů má být nejdůležitější model nazvaný CityAirbus, s jehož testováním chce společnost začít příští rok. Tento stroj má být nejdřív pilotovaný člověkem, postupně má ale lidské ovládání plně nahradit autopilot. Model prý bude schopný pojmout několik pasažérů a ve vizi Airbusu se z něj stane bezpilotní taxi pohybující se jak po zemi, tak vzduchem: podle toho, kde to právě bude z dopravního hlediska výhodnější.

Kolmý start

Francouzská společnost, Xplorair je mnohem menší než Airbus, ale získala finance mj. od francouzské vlády nebo zbrojařského koncernu Dassault, takže její ambice nejsou o nic menší. Také Xplorair chce vyvinout zcela autonomní model, který nebude potřebovat lidského pilota.

S tím rozdílem, že necílí na taxislužbu, ale na jednomístná létající auta pro osobní potřebu. Lidé mají dostat to, "o čem snili v dětství", a budou moct "odstartovat rovnou ze své zahrady", řekl deníku Les Echos zakladatel Xplorairu Michel Aguilar. Sen o startu z vlastní zahrádky má splnit technologie kolmého startu a přistání, kterou chce Aguilar své stroje vybavit.

Něco takového by pomohlo překonat jednu z hlavních překážek pro rozvoj létajícího auta, kterou je nutnost využít pro start a přistání rovnou a prázdnou plochu. Slovenský Aeromobil potřebuje dráhu dlouhou zhruba 200 metrů. Podle představ jeho majitelů v budoucnu podél silnic nebo třeba na odpočívadlech vyrostou asfaltové či travnaté plochy určené pro létající auta, takže by tyto stroje vzduchem překonaly zácpy na dálnicích či na periferiích měst.

Posledních několik kilometrů například do centra města by však musely dojet po zemi. Pokud se vize francouzského Xplorairu stane realitou, toto omezení by zmizelo. Nad technologií kolmého startu a přistání přemýšlí i americká Terrafugia.

Dalším limitem pro rozšíření létajících aut může být cena. Aeromobil, který plánuje zahájit sériovou výrobu příští rok, mluví o vyšších stovkách tisíc eur za jeden model a produkce od konkurentů nejspíš bude stát podobně. Pokud se tedy létající automobil skutečně dostane na trh, bude to velmi luxusní zboží pro boháče.

Šéf Aeromobilu Juraj Vaculík nicméně věří, že se to brzy změní a jeho výrobek si bude moci koupit co nejvíc lidí: "Každá nová technologie začíná na menším trhu. Ale je to jako s mobilními telefony: "Když se před 20 lety objevily, byly velmi drahé, jen pro pár lidí, nebyla infrastruktura. Dnes je má široká populace, pokud ne každý," řekl Vaculík HN.